lördag 24 april 2010

Tidig lördagsmorgon.

Vaknade redan klockan fyra, det som väckte mig var mitt lilla huvud. En huvudvärk som heter duga. Tog ett par treo och huvudvärken försvann. Men sömnen vill inte infinna sig igen. Vad gör man? Jo man läser lite i DN och varvar lite med att surfa runt på datorn. Men allra bäst är nog tystnaden som ligger över hela huset. Det är så tyst att man kan höra hur det småknäpper i träfasaden. En mugg kaffe är nog det som saknas just nu. När jag ändå inte kan somna om får jag nog slänga på en kanna snart.

I går läste jag om en 22-årig kille med invandrade föräldrar, men själv var han född här i Sverige. Han var riktigt sur över att bara för att han var född här så fick han inte någon ekonomisk hjälp av myndigheterna Man kan ju undra om han var uppfostrad till att leva på staten. Jobba själv hade han inte en tanke på. Och det är ju precis som oss svenskar har haft det hela tiden. Invandrarna vräker man ut pengar till, men en svensk kan bara glömma att få någon hjälp. Migrationsverket har egna kontokort för invandrare. Jag har alltid trott att dom korten endast gick till vuxna, men till min förvåning kom det in en svenska med en utländsk grabb i 10-års åldern på jobbet här i veckan. Svenskan har öppnat sitt hem för utländska barn och tjänar säkert grova pengar på det. Men till saken. Hon ville ha ett saldo. Grabben plockar fram sitt kort från migrationsverket. Dom får sitt saldo och svenskan talar om för grabben att han har x antal hundralappar kvar att handla för. Är det något som gör mig förbannad så är det att våra skattepengar går till sånt här. Inte får våra barn och barnbarn något kort från myndigheterna som det sätts in pengar på varje månad. Kan det vara det som gör att den 22-åriga kille är bitter på samhället. Han har inte fått ett sådan kort bara för att han råkar vara född i Sverige. Stackars liten.

Det ska bli dyrare att grilla i sommar. Priserna på svenskt kött kommer att stiga med fem till tio procent lagom till grillsäsongen tror Denis Mattson, vd på scan. Man får ju hoppas att det är bönderna som får dessa pengar eller är det vd:n som ska ha löneförhöjning

Nu har solen titta fram igen. Hoppas på en solig dag i Stockholm. Mycket roligare att shoppa då.

Inga kommentarer: