torsdag 15 april 2010

Askmoln stänger flygplatser.

Flygen är inställda. Luftrummet över Sverige är stängt. Det här är inte roligt, men samtidigt hade det varit värre om flygen hade fått startat och landat med detta askmoln som ligger över stora delar av Europa. Helena som har farit upp till Jokkmokk har problem att få upp sina anställda dit och på söndag ska ett gäng ner till Stockholm. Tycker det är synd om henne, hon hade behövt få vara där uppe i lugn och ro. Jag tror nog att hennes anställda vet att hon gör allt för att dom som ska hem ska få komma hem och att dom som ska ner och jobba också får komma ner. Men hon kan ju inte rå över naturkatastrofer. Sen har jag en arbetskompis som ska till London på lördag och träffa sin dotter. Jag hoppas att det här satans vulkanaskemolnet försvinner över natten så att flygen kommer i gång i morgon. Samtidigt känns det skönt att ingen är uppe i luften med det moln av aska. Man har ju hört om vilka olyckor som har inträffat när flygplan har kört in i sådana moln. Och just nu känns det bra att Helena med flera är uppe i Jokkmokk och inte sitter i ett plan uppe i luften. Och förhoppningsvis är allt normalt i flygtrafiken när dom ska flyga hem. När det gäller min arbetskamrat så är jag så ledsen att risken finns att hon kanske inte kommer iväg på lördag. Hon har sett fram mot att åka över till London för att få träffa sin dotter och är det nån som skulle behöva att komma iväg från vardagslivet här hemma så är det hon. Min största önskan just nu är att vinden vänder och att detta askmoln försvinner långt härifrån, kanske att det kunde lägga sig över nordpolen där inga flyg blir drabbade.

Inga kommentarer: