tisdag 25 maj 2010

Fastande.

Morgondagen startar inte bra. Jag ska upp och ta en massa prover. Ska vara fastande som vanligt. Det innebär att jag inte får något i magen förrän jag kommer till jobbet. Och det gör att risken för sockerfall är stor. För att jag ska kunna äta måste jag ta min insulinspruta och det blir först på jobbet som jag har chansen att göra det. Har löst det med en kexchoklad i väskan och druvsocker i fickan. Det viktigaste är att jag inte behöver ta till det innan jag har tagit proverna. Det har hänt att jag suttit i väntrummet och börjat fått känningar, suttit med druvsocker i ena handen och remissen i andra. När jag väl har kommit in på labbet har jag sagt till sköterskan att skippa snacket och ta det blod hon ska ha så att jag kan vräka i mig druvsockret innan jag hamnar i koma. ( Dom som sett mig få känningar vet att jag blir aggressiv och beter mig som jag vore berusad). Sköterskan har envisas med att jag måste säga mitt personnummer och jag har upplyst henne om att jag är diabetiker och är fastande OCH ATT JAG HAR KRAFTIGA KÄNNINGAR SÅ TA PROVERNA NU INNAN JAG FALLER I KOMA. Det är en skräckkänsla att få ner sockernivån på under 3, jag vet inte hur fort jag ska få i mig socker för att höja värde. Efter en sån pärs är jag helt slut och hjärtat slår i hundratio.

Efter dessa händelser har jag redan kvällen förre en obehaglig känsla, lite rädsla för att det kan gå på tok. Sitter nu här och känner oro över morgondagen. Det låter nog löjligt, men jag kan inte hjälpa att jag blir livrädd när känningarna blir så starka så jag känner mig irriterad, berusad och skakar i hela kroppen. Det är tur att det inte händer så ofta. I vanliga fall så tar jag druvsocker eller något annat sött så fort jag känner att det är på väg. Hinner oftast ta ett blodsockerprov innan jag äter något. Alltid bra att ha koll på hur lågt man ligger, det har lärt mig hur jag känner vid olika värden.

En kall och regnig dag har vi haft idag. Bosse känner sig frusen och förkyld. Hoppas det är över i morgon, för någon sommarförkylning vill jag inte ha. Men han jobbar ute hela dagarna så det är inte konstigt att han fryser och känner sig dålig. Sen är han ju karl och det kan förklara en hel del, hahahaha.

Inga kommentarer: