fredag 2 mars 2012

Kirurgen var en trevlig prick.

Så var läkarbesöket hos kirurgen avklarad. Han var en trevlig prick och förklarade på ett bra sätt. Fick en genomgång hur det ser ut i min rygg och hur det ska se ut i en frisk rygg. Det såg inte roligt ut när jag såg magnetkamerans bilder, kan förstå att jag har ont. Man såg hur disken låg och tryckte på nervroten. Läkaren fråga mig flera gånger om jag ville ha en operation. Han berätta om dom två olika operationerna man kan göra.. Den ena var att man gick in i ryggen och flytta på disken men då kan man få tillbaka problemen igen. Det andra sättet (som dom i regel alltid gjorde) var att plocka bort hela disken och lät kotorna att växa ihop, en steloperation. Sen undersökte han mig, en undersökning som på många sätt var smärtsam. Han konstatera att jag fortfarande hade stora problem men att han trodde att disken kunde självläka. Tiden är svår att säga allt mellan två veckor upp till tre, fyra månader. Men då jag haft ont sedan augusti förra året så fick jag själv bestämma om han skulle operera. Operationen är en rutinoperation för dom men det finns risker sa han. Har man otur kan man få komplikationer efter operationen, som typ infektioner och då jag är diabetiker så är riskerna större. Jag sa till honom att jag helst ville slippa att opereras men om det inte finns andra utvägar så får jag bara gilla läget. Vi prata lite om vad som kunde hända om jag inte opererades och det värsta var väl att jag kunde få leva med lite känningar i foten som stickningar i resten av livet. Hur som helst, med eller utan operation fanns det risker för nya diskbråck i framtiden. Han berätta att många gånger så behövs det bara att man nyser så kan det bli ett nytt diskbråck. Hosta  och resa sig från en stol var också sådana saker som kan resultera ett diskbråck. När jag berätta att jag var förkyld runt nyår och då blivit mycket sämre i ryggen så sa han att det var säkert hostningarna som gjort att diskenbråcket blivit sämre. Jag sa att jag nog vill avvakta med operationen och han tyckte det var ett bra beslut. Han sa att att som det verka så går det åt rätt håll med läkningen av disken och skulle det inte bli bättre så kunde jag ju alltid återkomma och göra en operation. Dom har inte så långa köer på dessa operationer så han trodde på max en månads väntetid. Jag skulle fortsätta att jobba halvtid och när jag kände att jag nog klara av att börja jobba helt så skulle jag testa det. Träningen snabba inte på läkningen men den är förebyggande för framtida besvär tala han om, så det som min läkare och sjukgymnast sagt var helt fel. Men det var hur som helst viktigt att göra övningarna och mina promenader på löpbandet var ett stort plus så länge jag inte försökte mig på att springa. Långa promenader dämpar smärtan samtidigt som det stärker ryggen, men dom snabbar inte på läkningen av disken, var bland det sista han sa innan jag tacka för mig.
Tänk att en nysning kan resultera i ett diskbråck. Vilka krafter det är i en nysning. Det har jag ju vetat sen långt tillbaka men aldrig att man kan få diskbråck av att nysa. Alltid lär man sig någonting.

Ha en bra fredag.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja, det var mycket att ta in på en och samma gång. Jag visste oxå att övningar inte ´snabbar på läkningen. Diskbråck gör ont och jag hoppas att du blir så pass mycket bättre på lång sikt att du inte behöver ha så ont som du har haft under så många månade, som du redan har haft

Kraaaaaaaaaaaam