tisdag 27 mars 2012

Tiggare på pendeln.

Nästa vecka börjar jag jobba heltid igen och det ska bli skönt att komma in i normala rutiner igen. Bara det där med att slippa alla tiggare på pendeltåget som jag fått stå ut med sedan jag började med min halvtid. Tydligen så vaknar inte tiggarna till liv förrän senare på dagen eller så är det för mycket folk på pendeln vid rusnings trafik så det inte finns plats för tiggarnas lappar. Igår när jag åkte till jobbet så fanns det ett ledigt säte vid fönstret på pendeln, jag satt och läste min bok då jag helt plötsligt ser en arm som kom farande bakom boken. Hoppa till och såg att det var en tiggare som skulle lägga sin lapp på det tomma sätet. Fortsatte att läsa boken och efter ett par minuter var tiggaren tillbaka, han skakade med sin hand som han hade lite mynt i och det bakom min bok. När han ser att jag inte tänkt ge honom några pengar så sträcker han sig över mig för att hämta sin lapp. Jag höll på att spy av den hemska lukten av denna man. Innan han går vidare skakar han med handen igen och säger något som jag inte uppfattar, men kan tänka mig vad han sa. Ser att han fortsätter på samma sätt i färden med att samla in sina tiggar lappar. På dessa lappar står det oftast en liten historia om deras dödssjuka barn och att dom vädjar om hjälp, som tack ska dom be en bön för givarna. Jag tror inte ett dugg på dessa historier och kommer inte skänka en enda krona. Om alla sluta att skänka pengar till dessa tiggare så skulle dom sluta att tigga. Det är klart mycket bättre att skänka pengar till en organisation, som till exempel, läkare utan gränser.



1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Håller med till 100 %, Tror inte heller ett dugg på detta och inte ger jag något till organisationer heller för jag tror inte att allt går dit det ska. Men håller med om Läkare utan gränser, det är däremot något helt annat.

Kram