onsdag 28 mars 2012

Onsdag

Snart har halva arbetsveckan gått. På söndag fyller min älskade gubbe år, då blir det tårta. Hans mamma kommer över, om hon nu inte har glömt att hon sagt det. Hennes demens gör att hon glömmer mycket, alldeles för mycket. Det är hemskt att se hur våra gamla mammor blir mer och mer glömska. Jag har svårt att tygla mitt humör när jag pratar med dom och dom hela tiden berättar samma historia hela tiden. Gör tappra försök att bita ihop men det är inte lätt och många gånger vräker jag ur mig något dumt. Som tur är så vet jag att min mamma inte kommer hit på söndag då hon nu mera inte har bil och bussen kan hon inte ta då hon inte vet vilken buss hon ska byta till i Vårsta. Bara tanken på att bägge tanterna skulle träffas tillsammans med mig samtidigt gör mig svettig. Är jag elak? Nej, det tycker jag nog inte. Jag har bara svårt med människor som sitter och tjatar om samma sak hela tiden.

Igår fick jag ett brev från försäkringskassan, en massa information om vad som gäller vid långtids sjukskrivning. Det låg även ett papper om ett arbetsschema som gällde mig. Där står det om hur jag har jobbat under min sjukskrivning och hur jag ska jobba efter min sjukskrivning. Fattar inte vitsen med att dom lägger tid på att utforma ett sådant schema då det står helt klart på mina sjukintyg från läkaren hur jag ska jobba och efter en sjukskrivning återgår man ju till sin normala arbetstid. Tror dom att man är dum i huvudet eller är det så att dessa handläggare är tröga i huvudet på något sätt. Inte nog med det, jag ska ju börja jobba full tid på måndag och på tisdag ska min handläggare ringa mig för att höra hur det går med mitt arbete. Efter en dags heltidsarbete ska jag berätta om jag klarar av att fortsätta att jobba fullt. Helt sjukt, tycker jag. Hade haft större förståelse om det samtalet kom efter en veckas arbete. Men egentligen så kan jag tycka att dom helt enkelt skiter i det då jag är friskskriven och igång igen. Det måste kosta en massa pengar med allt pappersjobb och telefonsamtal för oss skattebetalare. Pengar som skulle kunna användas på ett bättre sätt. Tur att man inte har cancer eller någon annan allvarlig sjukdom, för att ha med försäkringskassan att göra så måste man vara frisk för att orka med alla dessa regler. Lider med alla som är tvungna att lyfta sjukpengar då dom är så sjuka att arbete inte är att tänka på. Att dom under sin sjukdoms tid ska vara tvingade att bråka med försäkringskassa istället för att ta det lugnt och använda sin energi till ett tillfrisknande.

Nog om detta, nu ska jag träna så jag i framtiden inte behöver sjukpeng för mitt diskbråck. Ha en bra onsdag.

Inga kommentarer: