onsdag 7 mars 2012

Vanliga rutiner igen.

Tillbaka till i stort sätt våra vanliga rutiner i vardagen. Bosse börja jobba idag och vi var uppe före klockan fem. Han har en lång resväg den första tiden. Innan bygget i Hägerstensåsen tar sin början ska han jobba på norra sidan av Stockholm, inte långt från Arlanda. Själv så fortsätter jag med min halvtid ett tag till. Ser fram emot den dagen även jag kan komma in i mina vanliga rutiner.

Igår köpte jag mitt första 30-dagars kort till buss o pendeln på många år. Har ju varit så bortskämd med att Bosse har hämtat mig efter jobbet. Men det är det slut med så länge han jobbar så långt bort. Nu måste jag planera min matinköp då det är jobbigt med att släpa på kassar. Sen kan jag ju som bekant inte bära för tungt. Som tur är så kommer man snabbt in nya rutiner.

Förra veckan var jag och hämta ut mediciner på apoteket. Ena blodtrycks medicinen ska gå att dela på och dom hade bara odelningsbara tabletter hemma så den skulle dom beställa hem. Igår skulle jag hämta ut den. Som tur var så var jag tvungen att börja på en ny karta av min andra blodtrycks medicin kvällen innan. Jag hade en karta kvar i min gamla ask och skulle ta fram den nya. Men den gick inte att hitta, var tvungen att ta fram alla mina mediciner. Fortfarande ingen ask med rätt medicin men däremot en ask med odelbara tabletter av den andra sorten. Kolla med listan av recept och såg att det inte fanns något uttag av just dom tabletterna men däremot var det ett uttag av tabletterna jag sakna. Igår tog jag med mig dom odelbara tabletterna  och listan som med recepten till apoteket. Hade tur att få samma tjej som förra veckan. Men hon fatta ingenting och mena att hon gjort rätt. Samtidigt ser hon på datan att det var beställt delbara tabletter till mig. Jag försökte att förklara att hon måste ha gett mig fel tabletter men det sa hon att hon inte gjort. Ilskan började sakta men säkert greppa tag i mig. Tala om att jag har gått i genom mina mediciner och där fanns inte dom tabletterna som det stod på listan som ett uttag men däremot hade jag en ask med tabletter som det inte fanns något uttag på. Tjejen säger att hon fattar vad jag säger men det går bara inte att göra fel. Då drogs en röd rullgardin ner för mina ögon, jag blev hel förbannad. Talade om att jag borde rimligtvis inte kunde ha den asken i handen om det inte blivit något fel och hon fick ta och fixa till det. Min läkare skriver ut medicin som ska räcka i ett år och om jag inte får rätt medicin med mig hem så är det fan inte mitt fel. Då säger tjejen att det står här att du inte få hämta ut den medicinen förrän tidigast i början i maj. Jag exploderar och vräker ur mig, vad är det du inte fattar, jag har för fan inte fått några tabletter utan du gav mig fel tabletter. Det ser du ju på listan och på din skärm. Och jag måste ha mina rätta tabletter nu, kan inte vänta tills i maj bara för att du gjort fel. Efter det här behöver jag säkert dubbel dos för att få ner blodtrycket till normala nivåer. Du får göra hur du vill bara det blir rätt. Hon tittar kaxigt på mig och säger att jag får väl ge dig en ask nu men det är emot reglerna. Jag svarar henne att jag skiter i deras regler då det är hon som gjort fel och jag vill inte se att du tar ut ett nytt uttag så jag står utan tabletter i höst. Hon hämta en ask av rätt sort och gör en ny beställning på delbara tabletter. Sen säger hon att hon ska försöka att fixa till det hela. Jag tar mina tabletter och fräser att det hoppas jag du gör. Imorgon ska jag försöka att hinna hämta mina delbara tabletter och ska då ha ut en ny lista på mina recept och fan tar tjejen om det inte är rätt då. Det är ju tur att jag är noga med att läsa på mina medicinaskar annars hade jag trott att det var rätt medicin och ätit den som vanligt. Då hade det blivit helt fel med mitt blodtryck. När man hämtar ut medin regelbundet så får man aldrig samma märke utan det blir den som är billigast för dagen och man kan tydligen inte lita på att apoteken vet vad dom gör.

Ha en bra dag.

Inga kommentarer: