lördag 24 mars 2012

Gravarnas helg.

Nu är det helg igen och man kan sova lite längre. Men gäller det inte mig för jag vakna lite tidigare än vanligt. Ingen idé att försöka somna om då jag vet att det inte går. Solen har gömt sig bakom en grå massa på vår himmel. Så typiskt när man är ledig och kan njuta ordentligt av sol o värme.

Nu på eftermiddagen ska jag åka ner till min mamma och hämta några räkningar. Hon ringde igår och hade tänkt sig att ta bussen hit till oss idag men visste inte vilken buss hon skulle byta till när hon kom till Vårsta. Jag sa till henne att hon inte var riktigt klok, inte ska du skånka buss bara för några räkningars skull. Fråga henne om bilen var trasig, men det var den inte. Syrrans äldsta son hade varit och hämtat den i onsdags. Mamma hade lovat honom att han skulle få den när hon köpt en ny. Någon ny bil är ännu inte inköpt så jag fattar inte varför han redan varit och hämtat hennes gamla. Det finns säkert någon vettig förklaring, hoppas jag. När jag ändå ska ner till henne ska jag åka förbi kyrkogården och kolla till pappas grav. Det var ju ett tag sen jag var där. Det är snart ett år sen han fick sin sista stroke, en stroke som slog ut honom helt. Sen tog det över en månad innan han somna in för gott. En jobbig tid för oss alla. Och visst saknar jag gubben mer än jag vill erkänna.

I morgon ska vi till nästa gamling, min svärmor. Hon behöver hjälp med att storhandla och vill att vi ska passa på att kolla till svärfars grav. Så det blir till att vara social denna helg. Men vad gör man inte för sina mödrar även om dom kan vara riktigt jobbiga ibland. Man får vara glad att dom fortfarande finns med oss.

I kväll ska dom visa en musikfilm (opera) på tv:n. Edith Thallaug (hovsångerska) medverkar i den och hon är kund hos oss. Jag pratar en hel del med henne och hennes man, hon är född i Norge och vi har en hel del att prata om. Ska hur som helst titta lite för att se hur hon låter när hon sjunger. Inte för att jag är någon stor operafantast utan för att jag är lite nyfiken. Hon berättade själv igår när hon var inne och handla att denna film skulle komma idag. Hon ville att jag skulle titta om jag hade tid och lust. Vem vet jag kanske tycker den är bra och kollar hela operan och sedan blir helt såld när det gäller opera, hahaha. Ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag kunna tänka mig att åka och titta på en opera live. Och då skulle det helst vara på Oslos nya operahus. Det sägs att opera ska man helst se live och kan nog tänka mig att ljudet av allt skriksjungande gör sig bättre i rätt lokaler.

Ha en bra lördag och ut och njut av solen. Solen gör tappra försök att titta fram i den grå massan och lyckas ganska bra emellan åt, så kanske den kommer att skina över oss utöver dagen.

Inga kommentarer: