lördag 25 februari 2012

Surdegar och försäkringskassan.

Lördag igen, sista helgen i februari. Tiden går fort. Och jag börjar tro på att våren snart är här, härligt. Idag ska jag åka och se om jag hittar lite kläder att köpa. Får se hur min rygg och mitt vänstra ben kommer tycka om det. Det blir att proppa i sig värktabletter som förebyggande för jag behöver verkligen lite nytt i garderoben.

Har starka funderingar på att börja baka surdegsbröd. Måste bara testa och se om det blir gott när man gör det själv. Så på eftermiddagen ska jag sätta en surdeg. Den ska ju stå minst tre dagar så något bak blir det ju inte förrän tidigast tisdag. Man får alltså inte ha bråttom när det gäller surdegsbak den första gången.

Försäkringskassan är som den är. Dom har fått in en anmälan om att jag är sjukskriven och det fick dom den 6/2. Jag har inte hört ett smack i från dom utan har sett det på deras hemsida. Trodde att jag skulle få pengar från dom igår. Men icke sa Nicke. Kanske det är så att jag inte får pengarna förrän nästa månad, men tycker att dom borde meddela mig om det. Kanske tillhör jag dom som får vänta över ett halv år innan pengarna kommer. Vet att det finns folk som får vänta så länge. Något som jag bara inte kan fatta, hur i helsike ska folk klara av sin ekonomi om man måste vänta så länge. Nu sitter ju inte jag i sjön men det vet ju inte försäkringskassan. När det gäller att folk ska betala tillbaka pengar till denna kassa så finns det ingen väntetid, pengarna ska betalas tillbaka med en gång. Vet inte hur dom tänker finns liksom ingen logik i det hela. Inte nog med att försäkringskassan tydligen kan vänta hur länge som helst med utbetalningarna så blir AMF utbetalningen uppskjuten. Den försäkringen kan inte betalas ut innan första utbetalningen från försäkringskassan är gjord. Annars så fungerar just AMF som den ska, pengarna betalas ut så fort som möjligt. Dom som sitter och bestämmer i vårt land har det så förspänt att dom aldrig behöver vänta på pengar då dom inte har något som heter sjukpeng utan har full lön och den betalas ut som vanligt. Hade dom varit tvungna att göra som oss vanliga så hade det fungerat bättre med hanteringen på försäkringskassan. Det var mycket bättre förr då man kunde gå ner till försäkringskassan och få pengarna direkt i handen. Hade man några funderingar var det bara att kila in på ett kontor och prata med en handläggare. Svar fick man på plats av en trevlig och hjälpsam människa. Jaja, allt blir ju inte bättre med tiden, mycket blir så mycket sämre. Nog om dessa funderingar, nu ska jag göra i ordning mig och åka iväg o göra av med lite pengar.

Ha trevlig lördag!!

Inga kommentarer: