måndag 27 februari 2012

Jag vet att sjukvården är helt kass idag. Men som jag skrev tidigare så var min dotter med sin minsting inne på akuten igår. Barnet lukta ammoniak och var helt avtrubbad men inga symptom på att det skulle vara flunsan eller någon förkylning. Vi tog ett blodsockerprov här hemma hos mig, då lillsnuttan drack stora mängder vätska och kissa rikligt. Hon hade 6,4, men det säger inte så mycket då det inte var ett fastande prov. På akuten togs det prover men det visa inget. Läkaren titta i öronen och tycker att skruttan var lite röd så han trodde att det kunde vara flunsan som var på G. Sen trodde han att Milo kanske inte fick i sig tillräckligt med föda. Milo är ett riktigt matvrak ( och det syns på henne att hon har någon typ av matfrossa), om hon fick skulle hon nog kunna äta alla vakna timmar på dygnet. Det talade Sandra om för läkaren som då tyckte att dom skulle avvakta ett par dygn och hade det inte blivit bättre kunde dom komma tillbaka. Efter över fem timmars väntan var Sandras tålamod över och ha sa till läkaren att "hit åker jag inte tillbaka utan då går jag hellre upp till vårdcentralen". Helt rätt sagt, tycker jag. Jag har hört att om man luktar ammoniak så ska man uppsöka läkare, då det kan vara vätskebrist, obehandlad diabetes eller något njurfel. Men det var på den tiden som svensk sjukvård fungerade. Idag ska man väl vara i stort sätt döende innan man får någon vård överhuvudtaget. Hur som helst har barnbarnet varit bättre idag.

När jag tog blodprov på Milo så satt hon bara i Sandras knä och titta på vad jag gjorde. Jag var tvungen att sticka henne två gånger då jag inte ville ha för hårt tryck på nålen. Men inte ett ljud sa hon. Normalt brukar hon skrika riktigt ordentligt när dom ska sticka henne hos doktorn. Kan det ha varit att det var ett proffs som stack, eller att hon var för avtrubbad för att reagera på vad som egentligen hände? Jag vill ju gärna tro att det var det första, hahahaha. Men allvarligt talat var det nog så att hon bara inte orkade att skrika.

Ska snart ta ut mina nybakade surdegsbröd. Surdegen var klar för att bakas redan idag så jag slängde ihop en deg efter ett recept från en tidning. Nu är jag riktigt nyfiken på hur brödet blir. Man ska helst låta brödet vila över natten innan man börjar på det. Det behöver mogna. Vi får väl se om vi klarar av att vänta tills i morgon. Bosse såg lite missnöjd ut när jag sa till honom att man helst ska låta brödet mogna för det blir godare då. Han har sett fram emot en kvällsmacka med ost på och helst innan brödet blivit kallt. Och jag älskar varmt nybakat bröd.

Ha ett bra slut på denna måndag, snart är fredagen här.

Inga kommentarer: