måndag 2 maj 2011

SJUKSKÖTERSKA ELLER LANDSTINGSPOLITIKER???????

Idag fick jag ett telefonsamtal på jobbet, en kvinna presentera sig som sjuksköterska från Nynäshamns sjukhus. Namnet kommer jag tyvärr inte i håg. Men det får jag reda på i morgon. Kvinnan talar om att hon har ringt runt till oss anhöriga och vill tala om att läkaren hade gått ronden och då har beslutat att pappa ska flyttas tillbaka till sitt boende i Sorunda. Jag säger till henne att det kan ni väl inte göra, han har ju inte långt kvar och det kan ju inte vara lämpligt att flytta en döende person. Och boendet i Sorunda  har inte utbildad personal. Jo det går så bra så, det är ju ingen längre sträcka och vägarna är fina. Och det finns en sköterska där på dagtid, fick jag till svar. Men sköterskan är inte där dagligen, lägger jag in. Jo, jag har varit i kontakt med hemmet och dom säger att det är så och på nätterna finns det en joursköterska man kan ringa, svara hon. Jag såg ju hur det gick när pappa kom tillbaka till hemmet efter stroken och fick lungorna fulla med mat och på grund av det så ligger han där han är nu. Det är personalen som matat honom och inte observerat att han inte kan svälja och då kan man ju inte lita på att han får avsluta sitt liv utan att plågas,säger jag till henne. Fortsätter med att jag inte kan ta några beslut utan dom måste ta det med mamma. Jag frågar om hon har varit i kontakt med mamma, till svar får jag att hon inte lyckats få tag på henne. Men hon har talat med min syster Mary. Och vad sa hon, fråga jag. I stort sett detsamma som du, säger sjuksköterskan. Varför pratar du inte med mamma, hon är ju på sjukhuset fortsätter jag. Nej det är hon inte får jag till svar. Svara hon inte i telefon när du ringde, frågar jag oroligt. Nej, jag har inte ringt till henne, blev svaret. Jag säger till den här människan att jag pratade med mamma sent igår kväll och då sa hon att hon skulle åka tidigt till sjukhuset och borde vara där. Har du varit inne hos pappa och kollat. Nej, men jag får väl gå dit och se om hon är där, säger hon. Vi bestämmer att hon ska ringa upp mig om mamma inte är där. Hon ringde inte.
När jag kommer hem ringer jag mamma för att höra vad hon varit, om hon åkte tidigt till sjukhuset. Hon hade kommit till sjukhuset strax före tio. Pratat med personalen, som vanligt, innan hon gick in till pappa. Där var hon tills den här människan kom in och tala om att hon hade pratat med mig. Nu var hon inte längre någon sjuksköterska utan någon från landstinget. Och landstinget har bestämt att pappa ska flyttas tillbaka till Sorunda på onsdag. En massa turer var det och allt inför pappa som reagera negativt på det han hörde. Mamma berätta att denna människa hade ljugit och slingrat sig en hel del. Hade ett långt samtal med mamma och avslutade det när jag hörde att hon lugnade ner sig. Det tog väl en timme så ringe mamma igen. Hon ville bara berätta att hon pratat med syrran och syrran hade inte fått något samtal från denna här hemska människan. En lögn för mycket för mig. Sa till mamma att ta reda på vad människa heter och var hon jobbar någonstans imorgon. Personalen på sjukhuset måste ju veta vem hon är. När jag fått den informationen ska jag göra någonting åt denna människa. Är hon verkligen från landstinget så är det för jävligt att hon kan ringa och ljuga på detta sätt. Hon har då hamnat helt fel här i livet. Jag håller på att koka över så det är lika bra att sluta här så jag inte skriver något riktigt dumt.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Det var väl det värsta jag hört. Står en sköterska och talar över huvudet på en människa som är klar i huvudet och i sådant skick som din pappa är i. Bara det må´ste ha gjort honom enormt orolig.
Inte ska väl en såpass sjuk människa till ett annat ställe där det inte ens finns personal nattetid.
Det har vi väl läst tillräckligt om hur det fungerar på dessa ställen.
Att inte ens anhöriga ska få vara någorlunda trygga när man är i en sådan situation som ni nu är i. Här handlar det ju om dagar för din pappa. Fruktansvärt, bedrövligt och ledsamt.
hur mycket ska stackars människor plågas. Sjukvården är under all kritik,
Kraaaaaaaaaaaaaaam
Jag nu blev jag oxå upprörd här