lördag 14 maj 2011

Fisk till en norska.

Mamma kom över en sväng och åt lunch med oss. Jag skulle bjuda henne på torsk, en ny grej som har kommit i våra frysdiskar. Torskrygg med citronsmör, till det svensk färskpotatis. Lättlagat tänkte jag och eftersom hon är norska så är hon mer förtjust i fisk än kött. Slängde in fisken i ugnen samtidigt som potatisen börja koka. Fisken skulle stå inne ca 25 minuter. När tiden var ute såg inte fisken färdig ut så jag lät den vara inne ca. 7minuter till. Tog ut fisken, eftersom fisken låg i portionspåsar var vi tvungna att ta bort påsarna. Det visa sig att fisken var helt rå mitt i. Bara att ställa in den i ugnen igen. Det tog 10 minuter till innan vi kunde börja äta. Det blev kall potatis med varmfisk till. Vi skratta och skämta lite runt dessa frysta produkter. Varför inte skriva att den ska stå inne i ugnen i ca. 40 minuter när den tydligen behövde den tiden på sig för att bli klar. Fisken var kanon god och mamma var nöjd. Hon ville väl inte säga vad hon egentligen tycker om halvfabrikat, hon som är en hejare på att tillaga fisk. Nästa gång jag ska bjuda henne på fisk så får jag tillaga den helt från grunden.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja, vi har oxå i släkten en mängd med norskar, min moster och kusiner bor där sedan urminnestider.
Fisk är ju deras huvudföda och laga i ordning fisk det kan de så nog var din mamma bara artig,hahahahahahaha. Det finns ingen som kan slå dom på fingrarna när det gäller tillagning av fisk.
Deras hemmagjorda fiskbullar guuuud så goda och de är stora som hamburgare nästan i allafall.
Men det var 100 år sedan jag vara där, men fisken glömmer jag aldrig
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam