onsdag 6 oktober 2010

Nu ställer vi om medicineringen.

Våra grannar på parkeringen har skaffat en ny bil. Nu har dom en jeep-liknande sak. Så nu kommer vi väl få bucklor och repor så det räcker och blir över.

Var upp till vårdcentralen idag för att träffa min diabetes sköterska. Jag mår inte så bra om man ska tro på dom som borde veta. Diabetesmedicinen ska ställas om, inte insulinet för det kan jag reglera själv vid behov. Men mina tabletter ska jag öka. Blodtrycket är på tok för högt och det ska ställas in. Ska dubbla dosen till att börja med och det innebär att jag måste tillbaka om 3 veckor. Då får vi se om det behövs ytterligare höjning. Sen var sköterskan in till min läkare och diskutera blodtrycket vilket gav resultatet att jag måste träffa läkaren tidigare än vad jag brukar göra. Läkaren skulle skicka en kallelse när hon hade kollat in sin bokningslista. Hon hoppades att det fanns någon tid i december. Under tiden ska jag ha kontakt med sköterskan. Jaja, det kunde ha varit värre så jag ska inte klaga. Men lite jobbigt tycker jag att det är. Har jag tur så räcker den dubbla dosen av blodtrycks sänkande medicinen. Då kanske jag inte behöver träffa henne mer efter nästa besök, det här året.

Inte nog med att jag ska ändra på medicineringen utan jag ska tampas med min fetma. Gud så hemskt att jag lyckats med att äta mig till fetma. Lite chockad är jag. Ett otrevligt uppvaknande. Jag är inte mer chockad än att jag igår skrev in mig på viktväktarna igen. Den här gången ska jag endast vara med online. Första dagen är snart över och jag har fyllt i checklistan. Har inte lyckats få i mig hela dagsransonen. Kanske inte så konstigt då jag inte hann äta en riktig lunch på grund av besöket på vårdcentralen. Till middag pröva jag en ny rätt, Kantarell och bacon pasta. Den var så god, så nu längtar jag till lunch i morgon för att få äta den igen.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja, det är ett elände detta med medicinering och nya doser. Jag äter tre olik blodtrycksmediciner och först nu tror att det är över fem år sedan, som blodtrycket är okej och jag inbillar mej att det beror på att jag har slutat att röka.Dt sägs ju att rökning kan höja blodtrycket.
Eller så är det så att jag är mycket lugnare nu när Jaja har fått transplantationen. Det är ju så mycket som spelar in. Sömn, klimateriet, mat, nikotin, alkohol, stress, oro ja listan kan ju göras hur lång som helst!
Kraaaaaaaaaaaaam
Hoppas att det blir bättre, jag vet ju själv att när ett blodtryck är högt så blir man i regel orolig för det är lätt att tänka på infarkter och allt möjligt elände.

Kraaaaaaaaaaaaaaaam igen