söndag 18 december 2011

350-åring.

Grattis till Kristoffer Polhem som skulle fyllt 350 år idag i fall han hade levt Vem är nu denna man? Jag tror han var någon uppfinnare, men vet inte säkert. Måste varit frånvarande på just den historielektion i skolan. Säkert något som varje svensk ska kunna. Så jag får nog googla och se var han var för en filur.

Plogbilen har varit här nu på morgonen, och den plogade riktigt ordentligt. Trodde aldrig att det skulle bli färdigt. Nu kan man ju tro att det har kommit jätte mycket snö, men det är helt fel. Det enda som plogades bort var slask. Det gäller att vara ute i tid med plogningen så inte firman får klagomål, haha. Den firma som vårt område har anlitat sköter verkligen sitt jobb och är värd varenda krona dom får. Kan tycka att just den här aktionen idag var lite onödig.

Min mamma har nu fått den högsta dosen på sin bromsmedicin, vi får väl se hur länge den kommer att hjälpa henne. Hon prata om att hon säkert kommer att minnas i 10 år till. Men det tror då inte jag, men det sa jag inte till henne. Det är nog bäst att hon får tro att så är fallet. Det måste vara hemskt att veta vad man har att vänta sig. Hon säger att hon hoppas på att få dö innan hon blir så dåligt så hon måste in på något vårdhem. Hon har ju jobbat med patienter som haft denna hemska sjukdom så hon vet vad som väntar henne. Alzheimer är som sagt var en hemsk sjukdom och jag hoppas att det snart ska gå att bota den. Forskningen har ju tagit stora kliv framåt men det kan inte vara lätt att finna ett botemedel som verkligen fungerar.

Det är den fjärde advent idag. I kväll tänder vi fjärde ljuset i staken och inväntar nästa helg. Det ska bli skönt när julen är över och vi kan lägga den bakom oss. Tänk att om två veckor så är vi inne i 2012. Längtar redan på nyårsmaten. Hummer, oxfilé, hasselbackspotatis, hemlagad bea och sen någon mumsig efterrätt. Det vattnar sig i munnen när jag tänker på vår traditionella gratinerad hummer. Första gången vi åt den var 1990 och har ätit den varje år vi firat nyår här hemma.

Ha en trevlig fjärde advent och sätt inte adventsfikat i halsen:)

Inga kommentarer: