måndag 14 juni 2010

Jag har bestämt mig.

Sitter och ligger med TV:n påslagen. Efter tio på fyran är programmet som jag slötittar på. Malou som är programledare var på en av blodbussarna. Hon skulle bli blodgivare. En tanke som jag själv har haft men aldrig kommit till skott med. Det är ständigt blodbrist i detta land. Det jag jämnt har tänk på är att de mesta blodet går till olyckshändelser. Har inte tänkt så mycket att operationer tar det mesta av blodet. Malou berätta att bara till en levertransplantation går det åt 60 liter blod. Då en blodgivare bara lämnar 4,5 dl blod per tillfälle så får man lite mer grepp på varför flera borde gå och lämna blod. För att ragga flera blodgivare skulle dom kanske berätta hur mycket blod som behövs till olika operationer. Eller varför inte berätta hur mycket blod som går åt en vanlig dag och hur mycket som går åt vid en storhelg. Jag tror att fler skulle förstå hur viktigt det är att man går och lämna blod regelbundet. Jag ska gå och testa om mitt blod duger och om det gör det ska jag börja att ge blod. Man vet ju inte när någon av sina nära och kära kommer i den situationen att dom behöver blod. Även en själv kan komma i den situationen. Då skulle det ju inte vara roligt att få höra att "Tyvärr så har vi inte blod så det räcker". Jag har bestämt mig. Om dom vill ha mitt blod ska dom få det.

Inga kommentarer: