söndag 27 mars 2011

Massor av information.

Vilket minne min faster har. Hon är 85 år men minnet var det inget fel på. Hon kommer ihåg alla födelsedata på föräldrarna, far och morföräldrar, syskon  och syskonbarn. Hon kunde även namnen på alla sina kusiner, fastrar och farbröder. Alla flyttar dom gjort efter att farmor och farfar sålt sin gård kom hon ihåg med årtalen, men det var lite sämre med datumen, men det är ju inte så viktigt. Så nu har jag lite mer kött på bena med min forsatta släktforskning. Och som jag fick skratta, jag hann inte mer än ta av mig ytterkläderna och sätta mig ner innan min farbror börja att spexa. Han är 88 år men ser mer ut som en 70- åring. Och kaffe kunde han koka. Det var länge sen jag drack vanligt kaffe som var så gott. Hembakat hade hon givetvis och då endast sockerfritt. Men som hon säger att hittills har ingen märkt att det är sockerfritt så det finns ingen anledning att sätta dit socker. Helt rätt tycker jag, ska få recept av henne.

Mamma har börjat skriva ner alla minnen från sin barndom och sedan hon börjat med det så har hennes minne vaknat till liv när det gäller lite datum och årtal. Det är nog bra för henne och jag uppmuntra henne att fortsätta. Med hennes sjukdom tror jag att det bara är bra att behöva anstränga sig lite när det gäller att minnas. Sen att jag får en massa information är ju inte heller helt fel.

Denna söndag har jag fullt upp och det kanske är lika bra att jag börjar nu. Ha en trevlig söndag.

Inga kommentarer: