lördag 20 juli 2013

Båtresa.......

Det vackra vädret fortsätter, det är så att man knappt kan tro det. Igår kom det lite duggregn två gånger, men inte så att det blev blöt på marken. Det var mer så att det torkade innan det kom ner i backen. Men jag klagar inte, jag njuter varje minut nästan som jag aldrig varit med om en solig, varm sommardag.

I torsdags var jag, Sandra och lillen ( som nu äntligen verkat fått ett namn, Alexander ) ner till min mamma och träffade onkel o tante fra Norge. Vi hade en trevlig eftermiddag, mycket skratt och elaka skämt. Ett skratt förlänger livet sägs det. Inte för att jag nu tror det men man mår så mycket bättre i själ och kropp. Tante berättade att på NRK1 skulle det visas minut för minut från Hammerfest till Honningsvåg på kvällen. Mamma har inte NRK1 på sin tv, tante undra om vi hade det och givetvis har vi det. Hon undrade om jag kunde spela in det men jag sa att det kan vi se igenom datorn. Tante ville så gärna se det så dom kommer väl över en dag för att titta. Jag har ägnat fredagen med att titta på programmet som tur var var det uppdelat på tre avsnitt så man kunde pausa lite. För ett par år sen gick det ett likande program, men då var det Hurtigrutten minut för minut, direktsändning i över sex dygn. Jag såg väl valda avsnitt då och ska göra likadant med den här sändningen. Det är en helt annan båt nu, ett mycket mindre fartyg, inte lika mycket snack utan en massa bra låtar spelas till dessa vackra vyer. Fartyget har startat i Oslo och vänder uppe i Kirkenes och ska sedan tillbaka till Oslo. Sista delen som vi såg gick igenom Mageröyasundet och in till Honningsvågs hamn. Det är 42år sedan jag åkte färja över sundet från fastlandet men när vi gjorde samma resa på tv:n, var det som det vore igår jag gjorde den sist. Kunde tala om för Bosse vart färjelägret på fastlandet låg och vart vi skulle åka för att ta oss till Honningsvåg och det innan det visades text i tv:n om dessa saker. Bosse som aldrig har kommit sjövägen till Honningsvåg utan bara åkt tunneln under havet tyckte det var så mycket finare med sjövägen. Kan bara hålla med honom.

Sandra berättade att lillen kanske ska heta Alexander, det lät mer som om dom bestämt sig. Men han är nog en liten Alexander och jag gillar namnet. Så fort jag hörde namnet så låg det rätt i munnen, så jag hoppas nu att dom inte ändrar sig. Nu när han inte får heta Johan Gottfrid "Gotte" så är nog Alexander det bästa, hahahaha.

Två veckor har nu gått på semestern, endast två veckor kvar. Vet inte vart dessa två veckor tog vägen, tiden går för fort. Men vi har fått en del gjort. Köksskåpet har blivit ett lådskåp och jag är riktigt nöjd. Det blev snyggare med ett lådskåp och så mycket bättre. Lättare att se och få fram prylarna som står längst in. Alltså mycket mer lättarbetat.

En mugg kaffe på vår svala altan skulle inte vara helt fel innan det blir en del städning + tvätt. Sen ska man försöka att komma på vad man ska ha till middag. Det där med vad man ska äta är inte det lättaste i vår familj, för det mesta ett problem. Som tur är så är det inte ett världsproblem och det brukar alltid lösa sig. Ha en trevlig lördag.

Inga kommentarer: