måndag 8 juli 2013

Baby gos och sprucken tå.

Det vackra vädret håller i sig och vaknade återigen av en stor sol på himlen och fåglarnas kvitter. Vi har haft en händelserik helg. I lördags kom Sandra, Emilia och "Lill Gotte" och hälsade på medans dom andra var på badstranden. Jag fick återigen den stora äran att mata "Lill Gotte" och han var vaken en hel del så jag fick gosa med honom. Vi beslöt oss för att grilla när dom andra badat färdigt.Och grilla gjorde vi, små tjejerna hjälpte till att duka ute på altanen. När allt var färdigt och vi bara väntade på att gubben skulle ta bort det grillade från grillen så hände det som bara inte får hända. Feleicia klättrade upp på morfars pall och när hon sedan skulle kliva ner så rev hon med sig pallen ( som är en riktigt tung sak) och givetvis föll den rätt ner på hennes stor tå. Det blev ett skrikande utan sitt like på bägge tjejerna och jag fick snabbt upp Felicia och sprang in på toaletten och satte på kallvatten så ner med foten under vattenstrålen. Det slutade med att föräldrarna, lillebror och Felicia fick packa in sig i bilen för en färd till sjukhuset. Emilia lugnade ner sig så fort dom hade åkt och vi började äta maten som var mer kall än varm. Riktigt gott var det och inge brydde sig att maten kallnat. Emilia somnade efter tre tuggor så henne bar vi in till soffan. Liam, jag och morfar hade ett trevligt samtal samtidigt som vi väntade på att få höra från sjukhusbesökarna. Sandra ringde och berätta att Felicia var på röntgen, hon skulle ringa så fort hon visste något mer. Tiden går fort när man har det trevligt och trevligt hade vi med Liam. Nästa samtal från Sandra kom och Felicia hade en sprucken stor tå, en spricka i tån men att dom nu var på väg tillbaka för att få i sig lite mat. Emilia som fortfarande sov när det var dags att åka hem fick ligga kvar för vi ville inte väcka henne och Felicia vill sova kvar hon med. Det blev inte så mycket sömn för mig då Felicia vaknade ett par gånger och grät för att det gjorde så ont i tån. Jag gav henne alvedon och en glass, för glass kan man faktiskt äta mitt i natten när man har ont säger Felicia. Efter någon timme fick jag ge henne en dos alvedon till men sen sov hon som en stock. Vet inte om man ska ge barn alvedon så tätt men när inte den första dosen verka ta så tänkte jag att hon kan ju inte dö av att få en dos till och varför ska hon överhuvudtaget ta alvedon om den inte tar, då måste ju dosen vara för liten. Jag har givetvis berättat det för Sandra, var lite rädd att hon skulle bli arg på mig då Sandra inte gillar att ge barnen medicin i onödan. Men hon tyckte det var okej då hon som sagt inte ger barna alvedon för det minsta lilla.
På söndagen skulle vi alla åka ner till min mamma, hon skulle få träffa "Lill Gotte" för första gången. Men innan dess så var jag tvungen att röja i köket. Kan säga att jag vände i dörren ett par gånger innan jag högg ta i kaoset. Hela köket såg ut som en rövarkula, disken från gårdagen stod i högar på bänk och spis. Det tog mig närmare en timme att få i ordning på eländet, men fint blev det, hahahaha. Sent om sido kom vi då iväg till Sorunda, där vi hade det mysigt i solen i några timmar. Vi fikade och svullade bulle. Mille, Liam och Emilia drog iväg och badade medans vi andra åkte hem och för att förbereda middagen. Stackars Felicia har badförbud i en vecka för den förbenades tån, men som kompensation köpte vi glass och barbietidning åt henne.
Nu var det banne mig Liams tur att få sova hos mormor, tyckte han. Han frågade om jag var ledig på måndagen och det är jag ju. Jag sa till honom att det är min sista lediga dag innan semestern som börja på tisdag så visst kan du sova här. Han fnissa lite åt mitt svar men blev glad att han slapp åka hem med familjen. Mormor o morfar är helt klart bäst, hihi.
Nu är min sista lediga dag innan semestern här och vi har inte beslutat oss för vad som ska ske denna dag. Vi kanske bara ska ta oss en slappardag helt enkelt.
När nu semestern börjar så ska vi jaga 30-årspresent, Helena fyller 30 och vi är för en gång skull hemma då hon fyller. Vi brukar ju vara nere på Gran Canaria vid den tidpunkten annars. Vi ska på fest hos dom på lördag, vi kommer att sova kvar. Dom bokade uthyrningslägenheten till oss så vi slipper dra lott på vem som ska köra hem i natten.
Ska nu ägna mig åt Liam lite innan hans kompisar kommer ut. Ha en underbar dag och ni som kan njuta av vårt vackra sommarväder, gör det.

Inga kommentarer: