torsdag 1 september 2011

Smörbrist!!!!

God förmiddag får man väl säga. Har varit i gång sen fem-tiden i morse. I gång kanske är lite synd att säga men varit vaken och har rört mig ganska mycket. Det är lättare att gå omkring än vad det är att sitta ner. Tror att medicinen börjar verka nu. Säger tror då jag vid flera tidigare tillfällen har tyckt att det har vänt när det gäller min rygg.

Läste i tidningen att vi har smörbrist här i Sverige. Såg i förra veckan att Ica i Tumba hade slut på just smör. Man kan ju tycka att det är lite konstigt att vi ska ha brist på smör i detta land. Bristen ska beror på att mat trenden har svängt ( vi har börjat använda mer av dom fetare alternativen). Samtidigt har den totala volymen producerad mjölk sjunkit. Vi kommer att se flera butiker med tomma smörhyllor framöver. Risken är stor att vi är tvungna att importera smör från våra grannländer. Jag kan ju tycka att våra mjölkbönder borde få bättre betalt för sin mjölk och på det sättet kanske det blir möjligt att flera bönder kan börja med mjölkkor. För ett x-antal år sedan såg jag ett program på tv:n där en mjölkbonde fick hälla ut all mjölk över en viss kvot. Den bonden mådde inte bra och fundera starkt på att lägga ner mjölkproduktionen. Inte klokt att vi inte skulle kunna fixa svenskt smör och andra svenska mejeriprodukter i vårt avlånga land. Fram med mer mjölkkossor så slipper vi att importera smör.

Inga kommentarer: