fredag 9 september 2011

Släktens historia!

I onsdags tog jag ett abonnemang på en släktforsknings sajt. Äntligen igång alltså. Jag har ju gått hemma i 2 veckor och haft det vansinnigt tråkigt. Synd att jag inte tänkte på att börja med min släktforskning på allvar redan i början av min sjukskrivning. Dessa två dagar som jag har kollat runt i  födelseböcker och husförhörsböcker har flugit iväg, dom hade behövt vara minst dubbelt så långa. Det har varit sjukt roligt att bläddra runt i alla böcker och leta efter förfäder. Jag har redan en gren från från farfars sida som går ner till 1700-talet. Dom har jag gratis då min kusins dotter redan har forskat, men jag ska själv kolla upp den grenen, men inte nu. Jag börja med min farmors gren, har hört en del om min pappas mormor och morfar och är lite nyfiken på dom. När vi flytta ner till Sorunda 1974, så flytta det in en familj på samma gata som oss. Kommer i håg dom så väl och dom hette Olsson. Pappa kände dom sen förr. En dag sa pappa att han var släkt med dom, på långt håll. Vilket jag trodde var ett av hans sjuka skämt. Han älska att driva med mig om det mesta, så jag drog bara på axlarna åt vad han sa om Olsson. Jag har hittat min farmors föräldrar och hennes mor kom från Sorunda och hette Olsson. Så pappa kanske hade helt rätt i att Olsson på vår gata var en släkting på långt håll. Gissa om jag blev intresserad av den här grenen. Hitta farmors morföräldrar och ska nu leta efter flera släktingar på den grenen.
Jag har även forskat i Bosse släkt och hittat en del intressanta saker. Bosse vill veta mer om  just Hägglunds sida. Han har alltid trott att Hägglund kommer från hans farfar så han blev riktigt förvånad när jag visa honom vad jag hittat. Det visa sig att hans farfar är okänd och namnet Hägglund är hans farmors flicknamn.
Nu ska jag varva forskningen mellan Bosse släkt och min egen. Det är inte klokt hur mycket information som finns i alla gamla kyrkoböcker. T.ex så dog min farmors mor i hemmet, dödsorsaken var cancer. Min farmor skulle haft en storesyster, men hon dog 3 månader gammal i plötslig spädbarnsdöd. En uppgift som jag aldrig har hört, undra om pappa visste det? Jag ska fråga min faster om det. Jag har faktiskt foton av min farmors föräldrar så jag vet hur dom ser ut och det gör det extra roligt att gräva i deras liv.
Nu blir det frukost innan jag fortsätter med mitt grävande i släktens historia.

Inga kommentarer: