söndag 30 januari 2011

Jag är så glad.

Godmorgon på er. Hoppas ni sovit gott. Själv har jag sovit, vaknat och sovit mest hela natten. Till sist tröttna jag och klev ur sängen. Satt mig ner med morgontidningen, blev riktigt glad att jag bor i Stockholm och inte i Hemavan. Där har dom fått drygt 2 dm nysnö och hårda vindar. Även glad att jag inte bor i Stekenjokk heller för där har det varit orkanstyrka i byarna. Här i Stockholm är det plusgrader, ingen nysnö och mer eller mindre vindstilla.

Läste också om den sexåriga killen i Umeå som fick en trisslott av sin mamma och vann 50 kronor. När han skulle lösa in den blev han nekad på grund av sin låga ålder. Då ger han sin mamma lotten för att hon ska lösa in den. Kassörskan nekade även henne med förklaringen att sonen hade vidrört lotten. Dom fick lämna affären utan vinst. Informationschefen för Konsum Nord tror att personalen övertolkat Svenska Spels nya 18-års gräns. Så kan det gå med alla dessa regler med 18-års gränser säger jag. Det är ju bli fängelse om kassörkorna gör fel och då blir det nog så att man hellre nekar än godkänner. Hade det gällt ett paket cigg och det hade stått en mamma med sin 18-åriga dotter i samma läge och dottern inte haft leg hade det inte blivit några cigg. Självklart skulle trisslotten blivit inlöst då mamman lämna den. Spelar ingen roll att grabben rört den. Men sen kan jag ju tycka att man kanske inte ska låta en 6-åring skrapa en lott eller överhuvudtaget ha något med spela med pengar att göra.

Idag bli det barnkalas. Men innan vi åker till Gustavsberg måste jag åka och köpa present från mamma och pappa. Mamma ringde igår och undra om inte jag kunde fixa det då hon själv helt hade glömt bort att Ebba fyllt år. Hon hade titta i almanackan över januari för att se om det var något hon glömt. På grund av sin sjukdom har hon det mesta nedskrivet i almanackan. Det funkar så länge hon kommer ihåg att titta i almanackan. Givetvis fick hon se att hon hade glömt bort Ebba och fick dåligt samvete för det. Men det råder vi bot på, sa jag. Kalaset är ju inte förrän imorgon och jag svänger förbi centrumet på vägen till Gustavsberg.

Nu blir det latte innan jag ska fixa i ordning mig.

Inga kommentarer: