tisdag 28 september 2010

Provtagning i morgon.

Efter två härliga, lugna och trevliga dagar på jobbet, kommer nu tre jobbiga o tjatiga dagar. Kollegan med stort C har varit låååång ledig och är tillbaka i morgon. Inte roligt, men det är bara att bita ihop. I morgonbitti ska jag upp till vårdcentralen och ta blodprov. Svaren på dom får jag inte förrän nästa vecka. Jag ska vara fastande och måste vänta med insulinet och frukosten tills jag kommer till jobbet. Det är samma fasa varje gång. Risken är stor att jag får känningar innan jag kommer till jobbet. Har inte lust att tuppa av på tåget precis. Men hinner jag bara ta proverna innan jag får känningar så kan jag peta i mig något sött för säkerhets skull. Måste vara bättre än att vara orolig ända tills jag får i mig frukost. Kanske inte så bra för kroppen men det är ju inte så många gånger om året som jag behöver göra det. Jag gjorde det sist jag var fastande och det fungerade ganska bra. Det har även hänt några gånger som känningarna har börjat när jag suttit i väntrummet och väntat på min tur att komma in för provtagningen. Och då har jag varit riktigt otrevlig mot tjejerna på labbet. Suttit med druvsockret i handen för att få in det i munnen direkt när nålen dras ut. Helt galet att behöva utsättas för det egentligen. Men det är bara att gilla läget.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja det där låter inte trevligt alls. Idag var Jajas värde nere på 2,2 och jag ringde diabetes mottagningen. Ja, de undrade över varför Jaja inte har någon att vända sej till ang sin diabetes. De berättade att det är jätteviktigt att han som tar immunsuppressiva medel och ofta måste ändra doser måste oxå ändra diabetesintaget. De tyckte att jag skulle ringa hans läkare direkt och ifrågasätta vart hans diabetes sköterska är. i och med att hans diabetes beror på biverkningar av hans mediciner, så ska han inte ha NovoMix utan ha ett insulin som hette Insulatrad, tyckte sköterskan på diabetesmottagningen. Hon pratade med deras läkare och han rekommenderade en sänkning direkt från 16 enheter till 8 enheter. Men med bestämdhet sa hon att vi måste ha en sköterska som ska hjälpa oss med detta. Jag ringde K58 och nu har de skrivit en remiss till diabetesmottagningen.

Kraaaaaaaaaaaaaaaam