söndag 26 januari 2014

Söndag.

God morgon! Idag är jag ledig och slipper ge mig ut i morgonkylan. Visserligen endast -3 men det är rå kallt. Sitter här med en nybryggd mugg kaffe och myser. Gojorna börjar att vakna till men inte tillräckligt mycket för att bli avtäckta än. Jag kan fortsätta att njuta av en tyst och skön morgon ett tag till.

Igår fyllde Ebba 5år, men vi kunde inte åka och gratulera henne då jag jobbade. Tänk att hon har blivit så stor, det är på barnbarnen man ser att man själv blir äldre. Tycker inte det var så längesen hon var en liten baby. Min kompis första barnbarn döptes igår och det hade gott bra. Hennes dopdag kommer det inte bli svårt att komma ihåg. Jag kommer att få höra mer om dopet när jag åker dit och fixar mitt hår.

Jerry blir så glad när jag kommer hem från jobbet, ja även Rocky förstås. Rocky och jag pratar lite medans jag tar av mig ytterkläderna och sen ska han bli klappad på näbben eller som han säger "ska vi gosa". Jerry börjar hoppa av glädje då jag närmar mig hans bur. Han vill genast komma ut men får nöjas sig med att bli kliad i nacken. Jag måste äta innan han får komma ut och spisen måste bli kall i fall han skulle få för sig att flyga. Man vet ju aldrig om han kan landa just på spisen. När jag fått i mig maten och köket är fixat så är det dags för honom att få komma ut. Igår satt han på min axel och vi hade en fruktstund tillsammans. Efter det så började han att kolla in husse, flytta sig från min axel ut på ryggstödet på soffan. Satt sen där länge och blängde på husse, helt plötsligt flög han ett varv runt vardagsrummet för att åter landa på ryggstödet. Fortsatte att stirra på husse, men kom aldrig för sig att flyga och sättas sig hos honom. Efter ett långt tag så tröttnade han på att glo och gick tillbaka till mig för att leka och sedan gosa vi. Han vill att jag ska klia honom i nacken och klappa honom över ryggen, gör jag inte rätt så visar han mig hur jag ska göra. När det är helt rätt så tar det inte lång tid innan ögonen går ihop på honom. Han har börjat med att smånafsa mig på öronsnibben, så där så att det killar. Tydligen tycker han det är kul då jag försöker att flytta på huvudet så han inte kommer åt för han flyttar efter och fortsätter med sitt nafsande. Men det klart bästa är när han lägger näbben mot min kind och myser.

Huset har nu vaknat till liv. Bosse har klivit ur sängen och gojorna är avtäckta. Rocky sitter och säger sitt vanliga "morn morn". Jerry har en del ljud för sig, undra när vi får höra honom säga "morn morn" när hans bur avtäcks? Han härmar Rockys visslingar och kommer säkert även att härma hans ramsor och bli en lika duktig talare som Rocky.

Innan lunchen ska jag städa burarna och det är väl bara att sätta igång med det. Ha en skön söndag.  

Inga kommentarer: