torsdag 9 augusti 2012

Det kan inte vara lätt att bli gammal.

Det är lite tufft nu med min svärmor. Hon svamlar och tjatar mest hela tiden. Ett samtal som skulle kunna ta fem minuter ta nästan en timme. Hon blandar ihop personer och kön på folk. Nu när Bosses yngsta barnbarn ska döpas har hon fått för sig att det är en pojke som ska hetta Julia Elisabeth. Lite komiskt kan man tycka men när man få höra det 10-20 gånger i samma samtal är det lätt att hålla sig för skratt. Hon rör ihop det mesta och det är svårt att hänga med i svängarna. Men det värsta är nog att hon aldrig vill höra vad man säger, hon lyssnar inte helt enkelt, utan hon fortsätter med sitt malande. Nästa vecka ska hon tillsammans med min svägerska träffa någon från kommunen angående sitt boende. Hoppas att dom inser att svärmor är i stort behov av att få komma in på ett hem, annars vet jag inte hur det ska sluta. För som det nu är kommer ingen av oss orka med. Och sen har vi ju min mamma som har Alzheimers men hon är långt ifrån så gaggig som svärmor. Visst rör hon ihop en massa, men hon går det i alla fall föra ett något vettigt samtal med. Peppar, peppar är det väl lika bra att säga för det är bara en tidsfråga innan hon också går in i dimman. Det är så hemskt att se tanterna bli sämre och sämre. Än så länge känner dom i alla fall igen oss. Svärmor har lätt att blanda ihop oss men när man rättar henne så skrattar hon och säger att hon har så många att komma ihåg och på det viset blandar hon ihop alla. Hahahahahaha, man kan tro att hon har ett helt fotbollslag till barn. Jaha, nu har jag fått gnälla lite och ska ta ett par djupa andetag för att få lite nya krafter. Ett litet knep som Bosse och jag har för att kunna ta nya tag är att vi skrattar åt våra mödrars tokigheter. Vi kan helt enkelt upprepa vad dom säger till varandra och storskratta åt det. Efter vi har skrattat känner båda att allt känns lite lättare. Det är nog tur att man har lätt för att skratta, för jag tror att skrattet bara gör en gott. Och jag vill förtydliga att vi inte skrattar för att vara elaka eller att vi vill förlöjliga våra mödrar utan för att allt det jobbiga känns enklare efter ett gott skratt.

Godnatt och sov så gott!!

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja, humorn är ett bra verktyg. Ja,vi kommer ju alla att bli gamla, min mamma börjar på att bli lite snurrig hon med. Hon hade varit inne till sin smärtläkare inne i stan och blivit yr och ramlat mitt på övergångsstället, vid MC Donalds, Centralstationen. Jag sa till henne att hon vet ju om att det bara är att ringa mej så kommer jag och följer med henne. Jo, då hon hade ringt till mej men inte hade jag varit hemma. Jag tittade efter om jag hade några missade samtal från henne, inte ett endaste ett. Jag är ju nästan aldrig någonstans och där jag är har jag telefonen med, Herregud, mobilen är närmare mej än vad Jaja är, hahahahahaahha.

Apropå träningen, ibland så har jag inte lust alls, men jag vet hur jag är, hoppar jag en dag, då kommer jag aldrig igång.

Natti Natti, Ja skorna var så sköna och behagliga och av Gore Tex, så man kan plaska i vattenpölarna om man vill, Det var ett bra köp