onsdag 23 december 2009

Dan före dopparedan.

Har skottat mig fram till brevlådan igen. Idag är det nollgradigt ute, hoppas att det får vara så hela dagen. För igår var det bitande kallt. Det var -17 grader på jobbet, brrrr. Inte skönt när man skullle ut och ta sig ett bloss. När vi kom hem efter jobbet hade jag tänkt att röja runt i huset, men efter telefonkontakt med våra mödrar gick luften ur en. Har aldrig varit med om att bli så totalt slut så fort. Min mamma börja att tjata om att vi kanske skulle kunna komma ner till henne en snabbis innan jul. Jag sa att det kommer vi absolut inte att hinna. Hon börja och yra om att vi hade ju lilljulafton på oss. Förklara för henne att vi jobbar och sedan ska det handlas. Efter det ska vi hem för att få skinkan in i ugnen, jansson ska också tillagas. Svaret på det blev att det är ju tur att ni hinner att vila på lilljulaftonen. Och när fan är det lilljulafton då, fråga jag henne. Det är ju dagen innan julaftonen så klart, svarar hon lite små stött. Ja, men det är ju då vi ska jobba osv, säger jag till henne. Till slut avsluta vi samtalet med att önska varandra en god jul och jag sa att vi kommer ner till helgen. Hann i stort sätt ställa tillbaka telefonen så börja den ringa igen. Den här gången var det svärmor som ringde, Bosse fick ta det samtalet för jag var inte upplagd för mer snack med gamlingarna. Hon trodde att vi var lediga hela veckan. Blev skit förvånad över att vi jobba enda in till julen. Hon tyckte att Bosse skulle ta ut pension i förtid. Det borde vi kunna som bodde så billigt, ni är ju villaägare. Och sen har ni en massa pengar sparade. Nu vart det Bosses tur att fräsa till. Hörde honom riva i med att det är inte precis gratis att äga sitt boende. Vi har ju lån på huset, sen ska det betalas vatten, värme ( det är mer än vad ni behöver att betala), el och allt annat runt omkring boendet. Sen har vi räkningar precis som alla andra. Jag blir så trött, hur i helevete vet hon vad vi har och inte har. Sen tycker jag inte det angår henne över huvudtaget hur länge vi jobbar. Hon fattar inte att vi inte kommer att få så höga pensioner som dom har. Även detta samtal sluta med en god jul och att vi skulle höras om vilken dag vi ska träffas i jul. Resten av kvällen tillbringa jag i soffan. Jag orka inte ens att gå ut för att röka. Nu förstår jag hur folk känner sig när dom har sprungit in i väggen.
Nu är det dags att göra sig i ordning för sista arbetspasset för den här veckan.

Inga kommentarer: