fredag 1 juni 2012

Freman Shelton Syndrome.

Nu har jag två lediga dagar framför mig. I morgon ska jag till frissan och bli fin i håret. På söndag ska svärmor komma hit och grilla.

Träffade min dotter med familj nere i centrumet efter jobbet. Fick en massa härliga barnbarns kramar. Felicia visa stolt upp sin stora glugg i underkäken där det har kommit upp två nya tänder. Bara 4,5 år och redan kommer två nya permanenta tänder. Felicia har Freman Sheldon syndrome och har genomgått två riktigt jobbiga operationer, första operationen gjordes redan vid 8 månaders ålder. Hon blev gipsad från naveln och neråt. Hon lärde sig fort hur hon skulle ta sig fram med hela gipspaketet, trösklarna var inget som hindrade henne. Det är sällan man får se någon med en sådan stor levnadsglädje som hos ett sjukt barn. Året efter den första operationen gjordes en ny operation i vänstra foten som inte blev gjord vid den första operationen. Även denna gång kom hon snabbt på nya lösningar hur hon skulle ta sig fram med sitt nya gipspaket. Hon knalla omkring som hon inte gjort annat. Många sjukhusbesök har det blivit under åren. En dag när hon var på dagis blev hon ned knuffad från ett bord och blev tvungen att dra ut en framtand i övre käken. I höstas var det dags igen men då blev det en tand i undre käken som åkte ut. För några veckor sedan var man tvungen att ta bort den andra tanden i undre käken. Resultatet blev ett stor glugg som nu snart är ett minne blott. Men i och med att dom varit tvungna att dra ut tänder så har tandläkaren upptäkt att alla nya tänderna kommer helt fel i käkarna, för att lilla Felicia eventuellt ska slippa en operation ska dom försöka att reglera dom nya tänderna i ett tidigt stadium. Att tänderna kommer så fel i käkarna beror på hennes sjukdom. Och dom två tänderna som nu är på väg upp är helt sneda, kommer upp helt fel ställe. Felicia är själv medveten om att tänderna är sneda för det har hon talat om för sin mamma. Jag hoppas, hoppas och ber att det kommer fungera att fixa tänderna utan ett för stort lidande för Felicia. Hon har genomgått så mycket svåra saker och tycker att det räcker och blir över. Trots allt med hennes sjukdom så är det en levnadsglad tjej. En smart tjej med en massa lösningar på alla problem hon stöter på. Hon är så go den ungen. En riktigt stor kämpe.
 Tänk om man kunde flytta över sjukdomen då skulle jag gärna ha tagit över den så att vår lilla Felicia fick vara en helt normalt barn utan en massa lidande.

Jag tar med mig minnesbilden av en stolt tjej som stolt visar upp sina nya tänder som är på väg upp och går till sängs. Godnatt.

Inga kommentarer: