lördag 1 juni 2013

Semesterfunderingar.

Natten till fredag vaknade jag av en huvudvärk som nog är bland den värsta jag någonsin har haft. Inga värktabletter hjälpte, låg nästan hela fredagen i ett mörkt rum och led. Nu har värken börjat ebbat ut. Känner mig väldigt tung i huvudet men kan i alla fall röra på det utan att det blixtrar av värk. Många tankar har jag haft, kan det vara hjärnblödning, stroke, hjärntumör eller migrän. Hur som helst så har det ju blivit bra mycket bättre nu.

Nu är vi inne i juni månad och det är inte långt kvar innan vi går mot mörkare tider. Men innan vi är inne i dom mörkaste tiderna har vi många långa dagar som vi förhoppningsvis får soligt och varmt väder. Fyra veckors semester ska av verkas. Vi har funderingar på att ta oss en resa till Norge men har inte bestämt oss än. Ska prata med min morbror om dom ska vara hemma efter deras Sverige resa. Vi vill helst åka till dom, ut till deras ö. Ett underbart ställe att vara på under sommaren. Mindre än 25 meter ner till deras badstrand och många fina turer med deras båt. Nykokta räkor som man köper direkt från fiskebåtarna när dom kommer in till hamnen, räkorna är fortfarande varma då dom kokas under resan i till land. Träffa alla kusinerna som inte är på semester, många mysiga middagar tillsammans. Makrillsfiske en tidig morgon och till kvällen så grillar man makrillen man fångat. Det låter inte helt fel i mina öron. Vi får väl se hur det blir. Mamma vill åka till Norge och givetvis tycker jag att hon ska göra det. Men hon vill att någon kommer och hämta henne. Och någon det är vi det. Hon hade tänkt att följa med min morbror tillbaka hem till honom, när dom åker tillbaka efter sitt besök hos henne. Sen har hon hade hon tänkt sig att vi kunde komma efter så att hon kan åka hem tillsammans med oss. Jag har suttit och titta på foton från vår förra resa och blir sugen på att åka dit. Mamma kanske har en poäng med att hon vill att vi kommer dit. Lägger upp några bilder.


 Utsikt från altanen hos min morbror och moster.


Ute på en av många båtresor.


Räkafton på altanen.


Festival inne i Brevik. Två törstiga karlar.


Här har vi kört över bilen till ön för att packa den för hemfärden. Normalt står bilen kvar i Brevik då det blir för dyrt att ta med sig bilen med färjan när man behöver den på fastlandet. Det blir ju en hel del resor även på fastlandet.



Här är vi på middag hos en av mina kusiner. Hela hennes familj var hemma. Vilket gör allt så mycket trevligare.

 
Ännu en kusin. Här kommer han med en av sina anställda från Kina och hennes man, dom ska hämta upp makrill som Bosse och morbror fiskade tidigare på morgonen. Vi åkte hem till honom på grillfest på kvällen. Vi skulle bland annat äta makrill på kinesisk sätt. Många andra spännande rätter blev det också. Kineserna var bjudna till Norge på semester av min kusin. Hon som var anställd kunde engelska men det var lite värre med hennes man som var ungefär lika duktig som mig på engelska, men det funka att göra sig förstådd i alla fall.


Tog inte med mig några badkläder så poolen får jag prova nästa gång.


 Baksidan av kusinens hus.


 Ett av två annex, där intog vi middagen. Ett riktigt kök, bardisk, gym, toalett, dusch och ett stort sällskapsrum, ja allt fanns där för en lyckad kväll. Givetvis fanns det en riktigt stor grill också.
Annex nr.2 var under uppbyggnad, och där ifrån tog jag det nedre kortet över huvudbyggnaden. Min käre kusin bor flott han, men så tjänar han pengar också.
 
 

Inga kommentarer: