lördag 22 juni 2013

Midsommardagen.

Midsommarafton var lugn och fin här hemma hos oss. Vi gjorde precis som vi själva ville. Jag som är så trött nu för tiden sov en hel del. Ett måste på midsommarn är skumpa och jordgubbar, det skulle jag givetvis ha i år också. Det här året räckte det med att ha det hemma, skumpan står orörd kvar i kylen likaså jordgubbarna. Gjorde en jordgubbstårta som vi skulle ha till fikat, fika blev det men ingen av oss orkade någon tårta. Vi åt alldeles för mycket mat, vi var helt enkelt proppmätta. Gasoltuben till grillen som vi var ner till macken på morgonen och bytte inför kvällens grillning står fortfarande och väntar på att bli använd. Men vi får helt enkelt grilla idag, en fördel med att inte orka med all mat på midsommarafton är att man slipper ge sig ut och handla på midsommardagen. Jag förstår inte varför det ska vara så förbenat mycket mat på en och samma dag. Vet ju av egen erfarenhet att det alltid blir så mycket kvar och att man sitter och mår dåligt av att man proppat i sig för mycket av det goda. Så är det ju vid alla storhelger, riktiga matorgier. Vi sitter och äter som om vi aldrig sett mat förut, sen sittter man och pustar o stönar som aldrig förr. Det kan aldrig vara bra för våra kroppar med dessa storhelgers matfrossa. Idag är det ju som sagt va midsommardagen och det blir mer mat, vi grillar men ska bara ha en enkel sallad till. Det får räcka med det och kanske man kan ta en liten tårtbit till fikat.

Fick en midsommarhälsning från familjen i Gustavsberg igår, en härlig bild på Ebba med en fin blomsterkrans som hon och Helena hade gjort själva. Helena är är duktig på det mesta. Blir lite avundsjuk på hennes fina midsommarkransar. Jag kan inte den konsten att binda kransar. Jag delar med mig av bilden på en söt liten blomsterflicka.

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg.

Inga kommentarer: