måndag 18 mars 2013

Hittat försvunnen morfar.

Min lediga måndag är snart slut. Dagen har jag roat mig med att sortera alla papper på mina anfäder. Har forskat en hel del också. Började med min farmors mors gren och det var en resa för sig. En resa runt om i Sorunda socken innan resan sluta i Ösmo socken Eller rättare sagt så började den i Ösmo socken och fortsatte runt om i Sorunda. Man går ju bakåt i tiden. Efter lunchen tog jag tag i Bosses anfäder. Jag har gett mig den på att hitta hans morfar, har försökt några gånger men inte fått något resultat. Svärmor lämnades bort som nyfödd då modern inte var gift, fadern var inte intresserad av något barn då han var på väg att gifta sig med en annan kvinna. Han erkände i alla fall faderskapet så namn och födelse år på honom hittade jag för längesen. Idag hitta jag honom och hann med att komma ner  till hans morfars farfar och morfars morfar, så nu har jag två grenar till på Bosses släkt- träd. Väntade sedan att gubben skulle komma hem så jag kunde berätta och visa honom allt jag hittat om hans morfar och dom andra anfäderna. Bosse blev glad och läste igenom allt jag rotat fram, han har nu lagt till 8 nya medlemmar i släkten. Hans morfars far var tvilling och nu ska jag kolla upp om det finns flera syskon i familjerna.

Jag har varvat forskning med städning för att inte bli för trött i huvudet med att sitta och läsa gamla kyrkoböcker. Efter middagen for jag ner till apoteket och hämtade en kasse med mediciner. Medicin förrådet hade sinat och det var dags att bunkra upp med nytt. Nu sitter jag och är nöjd med min lediga måndag. Belönar mig med ett stort glas med påskmust light och lite ostbågar.

På onsdag är det vårdagjämningen, men det kan man inte tro då man tittar ut genom fönstret. Snön vräker ner och det är vitt överallt. När ska Kung Bore släppa taget över vårt land?? Ser inget slut på denna vinter som är den snörikaste på väldigt, väldigt länge. Läste någonstans att om det är en kall och snörik vinter brukar sommaren bli regnig. Hoppas inte det stämmer då förra sommaren bara var ett enda stort regnande. Tidig påsk är det också, redan nästa helg är den här. Funderar på om jag ska köpa mig ett par skidor till dess. Kan ju vara kul att som omväxling ta skidorna till Blåkulla istället för kvasten.

Ha ett bra slut på måndagen.

Inga kommentarer: