fredag 29 mars 2013

Glad påsk.

Så har påsken kommit. Vi firar väl inte den här helgen på ett traditionellt sätt. Har tagit med oss godbitarna och firar på vårt egna lilla sätt. Idag har gubben bestämt att vi ska äta fisk och skaldjur, en massa små plock. Färskpotatis, sill, gravad lax, rökt lax, inkokt lax, räkor (ett måste), ägghalvor med rom och rökor, snitt med skagenröra och självklart Jansson. Det blir väl att sitta och små äta i flera timmar om vi ska lyckas få i oss allt. I morgon blir det väl en kött dag, med köttbullar, prinskorv och helstekt rostbiff filé. Jag tycker nog att det blir för mycket mat när det är storhelger, men jag är ju inte ensam och ska det vara fler med och bestämma så blir det mycket. Söndagen blir det kycklingfilé med jordnötssås på krispig isbergsallads bädd och till det jasminris, har jag bestämt alldeles själv. Ägg är ett måste för Bosse så det blir ägg i långa banor. Själv är jag ingen äggälskare så jag nöjer mig med en eller två ägghalvor med Bosses röra i. Sandra hon är helt tokig i gubbens ägghalvor och kan lugnt trycka i sig 10-12 stycken, det är tur att man inte delar rum med henne, hahaha. Ska hinna med och besöka våra mammor mellan allt ätande. Vet att dom helst vill att vi ska äta hos dom men jag orkar inte med att äta samma mat hela helgen. Tanterna äter typisk påskmat och det kan bli för mycket av den. Sen har vi det här med godis, något som jag inte får njuta mycket av på grund av min diabetes. Barna ska ju ha sitt och påskägg är ju det viktigaste för dom små. I år har jag köpt ett eget påskägg till gubben, det har säkert inte fått sedan han själv var liten. Men jag kunde inte låta bli att köpa ett då jag en längre tid sneglat på ett plåtägg som är målat av en konstnär, riktigt vackert faktiskt. Inga påsk kärringar, kycklingar eller harar på det ägget. Han får väl ta innehållet och jag ägget, hahahaha.
Vi har en stor sol hängande över oss men kallt -7,5, brrrrr. Men det är helt klart bättre än gråväder och rå kallt.
Ebba är med sina föräldrar, morbröder och kusin i Kvikkjokk och åker snöskoter. Lillebror Rasmus fick stanna kvar hos sin mormor i Jokkmokk, är nog skönt för honom då han inte är frisk. Lika skönt är det nog för föräldrarna att få lite avlösning och få njuta av skotterkörning och natur. Skulle vara vara roligt att någon gång få vara med upp och åka skotter, men det ska helst vara ett år som vi inte har något riktig vinter här i Stockholm. Som det är nu så är jag så trött på snö och kyla, då känns det inte så lockande med skotterkörning.
På måndag fyller gubben år och jag kommer som vanligt inte på vad jag ska ge honom i present. Kanske jag skulle boka en solsemester?? Men min semester är inte godkänd än så det blir lite svårt. Jag får gå in på nätet och kolla teater eller annan underhållning. Jag har noll koll på vad som finns i den världen i Stockholm just nu så det kan ju vara en idé. Så får det bli.
Ha en fortsatt trevlig påsk.

Inga kommentarer: