söndag 10 mars 2013

En kort helg men ändå lång.

Den här helgen har varit kort men ändå lång. Jobbade igår och ledigt idag. Klev som vanligt upp tidigt, hann städa en del på undervåningen. Sen åkte vi ner till min mamma för att hämta en matservis som jag fått av henne. Min storebror och hans yngsta dotter var där. Mamma har en hel kristallglas serie som jag också vill ha, men vi är flera som är intresserad av den, så mamma tycker vi ska dela upp glasen. Storebrosan ville inte ha några då han inte har plats för dom. Då är vi bara två som vill ha glasen så jag sa att jag tar öl och vinglasen så kan ju lillebrosan ta dom andra. Egentligen skulle jag kunna ta snapsglasen också då hans sambo tog ett beslut att ta alla besticken istället för glasen. Vad fan hon nu har med saken att göra. Om nu min lillebror hade velat ta glasen så kunde jag fått besticken men om han nu tycker att sambon ska bestämma får han räkna med att jag ska vara med på kristallglasen. Löjligt kan man tycka. Storebrosan tycker som jag och nu får vi se om lillebror tar glasen som är kvar. Om inte så hamnar även dom hemma hos mig.

Efter att vårt besök nere i Sorunda åkte vi och handla middagsmat. Vi pannera torsk och kolja till det blev det hemmagjord potatismos och till det remouladsås o givetvis citron. Har börjat pannera fisk med panko, asiatisk ströbröd, resultatet blir så mycket bättre. Det är lättare att pannera med det och det blir så mycket krispigare yta på fisken. Något jag verkligen kan rekommendera. Efter middagen blev jag så trött men sova vågade jag inte för då blir nattsömnen förstörd. Den här söndagen har varit riktigt lång nästan som den aldrig ska ta slut. Tror jag ska avsluta helgen med att fördjupa mig i min släkthistoria. Jag har ju anfäder som kommer från Sorunda och som av en händelse hade min pappa en bok om Sorundas historia. Den boken tog jag med mig när jag var nere hos mamma. Ska nog läsa lite i den för den har en en hel del matnyttigt att berätta. Även en karta över Sorunda bygden, med alla gårdar utsatta, kartan är från 1800-talet så det blir intressant att studera den när jag hittat vart dom är födda.

Ha ett trevlig slut på denna helg.

Inga kommentarer: