söndag 20 november 2011

SOVMORGON!!

Yeeeeepi, fick mig en liten sovmorgon. Vakna inte förrän klockan sju idag. Vilken lyx! Nackdelen med att få sova några extra timmar är att jag blir så tung i huvudet, men det får jag ta. För hur som helst så är det skönt att få sova dessa extra timmar.

Vinterstudion startade förra helgen och världscupen i skidor är i gång den här helgen. Jag bara älskar dessa helger man för följa alla duktiga svenska och norska skidåkare. Älskar att sitta i min soffa med något handarbete och njuta av att se andra slita ute i skidspåret. Skidtävlingarna har den fördelen att man även kan gå ifrån och göra annat utan att missa så mycket. Det skulle väl vara om någon druttar omkull, men det hör man ju och kan snabb ta sig till tv:n och se reprisen.

Dagens tävlingar får jag inte se så mycket på. Vi ska upp till svärmor på eftermiddagen och då försvinner flera timmar. Hon har blivit riktigt senil och tar om allt hon säger hur många gånger som helst. Är man där tre timmar så är två och en halv timme bara upprepningstid på det hon har sagt. Det är så jobbigt och jag får verkligen bita ihop för att inte fräsa till. Bosse brukar säga till henne att det där sa du ju för fem minuter sen och då tittar hon på honom och svarar oj, har jag, jag har haft så mycket runt omkring mig ja,du vet med Sven och hans barn. Sven dog i början av detta år så hon har inte så mycket runt sig när det gäller honom. Men allt runt Sven när han levde har varit en bidragande orsak till att hon idag är så senil som hon är. Lite senil var hon även innan allt hände med Sven. Ja det är inte lätt att bli gammal. Och vi vet ju inte hur länge vi får ha våra mödrar kvar här i livet så lite gaggighet får vi stå ut med. På tal om senila mammor, min mamma var här igår. Hon ville att jag skulle kolla en försäkring som hon inte fatta vad det var för försäkring. Med sig hade hon även en räkning som hon undra vad det var för räkning hon fått. Jag förklara att den räkningen får du en gång i månaden och det är för din parabol plus ex. antal kanaler som kallas basutbud. Hon säger att det är lite underligt då hon bara tittar på 1:an och 2:an, varför ska hon då behöva betala för flera kanaler. Försökte förklara varför men jag vet inte om hon någon gång förstod. Suck, det är inte lätt att förklara för henne för man vet inte vad som går in. Mamma lider av Alzhemiers så det kommer bli värre. Det är svårt att se hur hon mer och mer går in i sin egna lilla värld. Många gånger märker man att hon inte lyssnar utan kan helt plötsligt börjar berätta saker från sin barndom. Arg och elak kan hon också bli helt utan anledning. Hon har aldrig varit en elak person så jag reagerar ganska kraftigt på den sidan av hennes sjukdom. Nej, nu har jag farit iväg i mina tankar igen. Jag ska inte trötta ut er med mina senila gamlingar.

Jag ska fylla på min kaffemugg och sätta mig och sticka lite. Har börjat sticka en pippitröja. Jag beställde garn och mönster för några veckor sen till två tröjor. När garnet kom och jag kände hur mjukt och skönt det var bestämde jag mig för att skicka efter mer av den varan. Nu ska jag sticka pippitröjor till alla barnbarna och hinner jag inte tröttna så blir det nog en tröja till mig också. Den här vintern så blir det att sticka tröja, raggisar, vantar, tröja.......... , Så hinner jag inte tröttna, hahaha.

Ha en härlig söndag.

Inga kommentarer: