måndag 7 november 2011

????????????????

Ett litet barn sa till mig, att den som slår mig, säger att han aldrig har slagit mig och kommer aldrig göra det, för jag gör inte sådant. Det lilla barnet sa till mig att den som slår mig ljuger, men det gör inget för jag vet här inne i min kropp, att han slår mig. Och jag kommer alltid att bära det inne i min kropp. Barnet säger till mig att det vore bättre att den som slår mig talar om att han gör det så han kan få hjälp att sluta att slå mig. Barnet fortsätter att säga att snart är jag så stor så jag kan bestämma själv var jag ska bo. Jag ska bli modig och säga till den som slår mig, att han visst slår mig även om han säger att han inte gör det. Att han ljuger och att han inte kan hota mig längre. Vad ska man svarar det lilla barnet? Det slår mig att barnet nog är det modigast och klokaste jag har träffat på länge. Kan inte förstå varför någon vill slå sitt egna barn. Jag har fått höra en hel del av det lilla barnet och mitt hjärta blöder för detta lilla oskyldiga barn. Önskar jag kunde göra något som gör att barnet aldrig mer ska behöva ta i mot slag och onda ord. Önskar att något hända så barnet kan få bearbeta allt hemskt som hänt och äntligen kan få lugn och ro. Varje dag barnet ska behöva känna rädsla och otrygghet är en evighet. För det vet vi alla att tiden går långsamt för barn. Varför kan inte myndigheterna skynda på så barnet kan få känna den trygghet som alla barn har rätt att känna? Varför ska en vuxen som slår och hotar ett barn ha alla rättigheter på sin sida? Varför ska det tas så mycket hänsyn till en vuxen som gått över gränsen och börjat att slå sitt barn? Alla tror på vad barnet berättar, men ingen vågar eller kan göra något åt det. Jag fattar ingenting, ju mer jag tänker på det desto obegripligare blir det.
För att inte bli helt galen så får jag försöka att tänka på annat ett tag. Lite träning och sen en dusch kanske gör susen.

1 kommentar:

Livsnjuterska sa...

Ja, Kathrin, jag är så lessen för barnets skull. När jag läste detta inlägg grät jag.
Hur i helvete kan myndigheter låta detta hålla på, stackars liten. Om jag kunde göra något för att hjälpa till.
Jag läste någonstans att ett barn som är i sjuårs åldern kan tingsrätten lyssna på för ett barn i den åldern verbala och vet vad de vill. Det är en helt annan sak när de inte kan förmedla sej. Men det här barnet vet vad det vill och någon måste lyssna till vad han vill och känner.
Kramar om