måndag 30 juli 2012

Årliga båtkarnevalen.


 Första söndagen på vår resa var det dags för många båtägare att tanka upp sina båtar. Det var full fart med tankningen hela morgonen och vi förstod att båtkarnevalen var på gång. Karnevalen börjar upp i Las Palmas och åker ner till södra delen av ön och vänder i Puerto Mogan. Vid alla hamnar dom åker förbi tillkommer det nya båtar. Vi beslöt oss för att stanna kvar i vår lägenhet där vi hade första parkett.


 Medans vi vänta satte vattengympa igång, lika kul varje gång man fick se det hela. Fick mig många skratt. Det är inte så att jag tycker det är löjligt med gympan men det ser så förbenat roligt ut. Det är ju ett jätte bra sätt att få motion på. Det som är roligast att se är när alla slänger sig ur solstolarna och skyndar sig ner i poolen för att få en så bra plats som möjligt, hahahaha.


Gympapasset hinner inte mer än sluta så rusade alla till poolkanten mot Atlanten dom har hörde ljudet från båtkarnevalen. Det var nog många som undra vad det var för något precis som vi när vi stötte på karnevalen första gången inne i Puerto Mogan. Det spelas hög musik, det sjungs och det vrålas medans grillarna brinner och mat tillagas.


Här får vi äntligen se dom första båtarna. Det här ska upplevas live. Jag video filmade för att få med ljudet och få närbilder på båtarna. Med vår videokamera kan jag zooma in riktigt ordentligt.





Här hänger Puerto Ricos båtar på karnevalen. Det som är roligt att det inte bara är ungdomar som gör följe i detta glada upptåg utan det är minst lika många gamlingar.


Här är det en del eftersläntrare men dom är i kapp när dom närmare sig Puerto Mogan. Bilderna ser disiga ut, det beror på sandvindarna från Sahara. Allt dis är fin, fin sand. Och denna sand plågade mina ögon dom första 10 dagarna för att inte tala om den hosta jag fick. I början hade jag funderingar på om det var solkrämen som irriterade ögonen, testade att inte smörja in ansiktet men inte hjälpte det och då trodde jag att det kunde vara svetten som rann hela tiden. Men på vår ö-tur fick vi reda på att det var vindarna med sand som gav dessa syntom.

När karnevalen farit förbi beslöt vi oss för att ta en lång promenad. Vi var ute i runt tre timmar med ett stopp för lite mat. Maten åt vi inne i Puerto Ricos centrum. Vi missade båtkarnevalens väg tillbaka upp till Las Palmas. En tidig kväll blev det för oss, vi var trötta och så ville vi vara ut vilade för morgondagens resa till Palmitos Park.

Inga kommentarer: