lördag 31 augusti 2013

Sandstugan.

I natt har det åskat och regnet har vräkt ner. Smattret från regnet på vårt altantak har gjort att det inte blev någon bra sömn för mig. Inte bra då vi ska gå på 30-års fest för vårt område i kväll. Får försöka att sova någon timme under dagen, för annars är väl risken stor att jag somnar under festen, hahaha. Inte så roligt att sitta och gäspa hela tiden eller ännu värre, sitta och slumra till vid bordet.

I min släktforskning har jag nu letat ett bra tag efter vart min farfars farfars far bodde när han var verksam som smed på Torö. Jag vet att stället hette Sandstugan och har tittat på gamla kartor från 1770- talets mitt fram till 1800-talets mitt, men har inte hittat stället. Till slut så googla jag och hittade ett ställe som heter Sandstugan i dag och gick åter tillbaka till dom gamla kartorna. Med många om och men så hittade jag även Sandstugan där och till min glädje så var det samma ställe som dagens Sandstuga. Nu ska jag åka till Torö för att se hur det ser ut idag och givetvis ska kameran med. Har jag tur så kanske det finns något av den gamla bebyggelse kvar där. Det lilla jag sett av Torö så finns där väldigt mycket av det gamla kvar och det är välbevarat. Om det nu inte finns så har jag i alla fall satt mina fötter på samma ställe där smeden Lars Andersson ( Nyström) bott och var verksam. Det är lika viktigt för mig att veta och se vart mina förfäder bott, som att hitta personerna i kyrkoarkivet. Vill veta så mycket det bara går att få reda på om personerna. Denna Lars vet jag att han var född 1773 men sen har jag inte hittat något datum, men det står i husförhörslängderna att han måste inkomma med födelsedatum till prästen. Vilket han inte gjort, även i dödsboken står det endast årtalet när han föddes. Jag ska nu försöka hitta honom i något av smedarkiven och se om det inte kan finns mer uppgifter där. Han måste haft mästarbrev eller/och kontrakt och där kan jag säkert få mer kött på benen. Att han har papper på att han var smed vet jag då han bytte bort efternamnet Andersson till Nyström, det var vanligt att dom gjorde så på den tiden. Just nu undrar jag om han har något skumt förflutet och därför inte inkommit med födelsedatum eller kan det vara så enkelt att han bara inte själv visste när och vart han var född?? Det är ett detektivarbete att var släktforskare men roligt är det.

Min kusin i Norge blev morfar igår kväll. En liten kille på drygt 3,9 kg och 49cm lång kom till världen, hans namn är Liam. Ett stort grattis till hela familjen. Nu har vi en Liam här i Sverige och en i Norge.

Nu ska jag göra ett motion pass innan jag gör något annat. Ska bara kolla blodsockret först. Ha en trevlig dag.

Inga kommentarer: