söndag 3 juli 2011

Ingen sommarfångad torsk för mig!!!!

Läste nu på morgonen i tidningen att fiskerinäringen är tyst om den fruktade torskmasken. Man är rädd för att vi slutar att äta fisk. Själv har jag vetat om att man inte ska äta torsk som är fiskad på sommarhalvåret just på grund av torskmasken. Men inte har jag fått lärt det här i Sverige utan i vårt grannland Norge. Där fiskas inte torsk på sommaren utan man fiskar andra arter istället. Trodde faktiskt att var likadant här i Sverige. Kan ju känna just nu att det är skönt att jag inte äter torsk på sommaren, för om jag hade fått en portion torsk som rör sig på tallriken så hade jag fått avsmak för fisk. Jag tror också att svenskarna med rätt information skulle avstå för torsken på sommaren, det finns så mycket annan fisk som går att äta. Den här masken överlever tillagningen av torsken och vi kan bli riktigt sjuka om vi får in den i våran kropp. Kräkningar, kraftiga buksmärtor, diarré och feber är vanligt. Eftersom inte människan utgör en naturlig slutvärd så upphör symtomen efter två veckor. Masken dör och avstöts spontant inom treveckor. Har man riktig otur kan masken äta sig igenom matsäcken och dyka upp på andra ställen i kroppen. I någon chilensk artikel berättades att en man som ätit sushi och drabbats av torskmasken. Masken hade tagits sig upp från matsäcken via matstrupen och sedan borrat sig igenom matstrupen och ut i nacken. Det finns personer som fått i sig torskmask och känt en kittlande känsla och värk i halsen och slutligen hostat upp levande maskar. Om man nu  måste äta torsk under sommaren ska man se till att frysa torsken innan, det enda sättet att få masken att dö. Själv så vill jag inte äta torsken efter infrysning heller, bara tanken på döda maskar får mig att avstå. Allra bäst vore det om det inte fiskades någon torsk på sommaren.

Nu på morgonen är det svalt och skönt ute. Ska ta med mig en mugg kaffe ut på altanen och njuta av svalkan. Ha en bra söndag.

Inga kommentarer: