tisdag 7 april 2009

Semesterdagar???

Min personalchef fråga mig om jag ville jobba den första maj. Nej sa jag, brukar aldrig jobba röda dagar. Då sätter jag en semesterdag på den dagen, svara hon. Det kan du väl inte göra, det är en röd dag ,sa jag till henne. Jo det får man göra, annars skulle ingen vilja jobba, säger hon. Facket bryr sig inte, säger min arbetsgivare då. Jag tänker kolla upp det, så får vi väl se vem som har rätt. Så här gick det inte till för ett år sedan, då hade jag ledigt utan inkomst, då var det minsann inget snack om att ta ut semesterdagar. Ja jag ska inte säga att dom har fel innan jag har kollat upp det, men jag tycker det låter helt fel. Men man vet inte om det har blivit några ändringar det senaste året i kollektivavtalet. Har i alla fall skickat en förfrågan till facket, hoppas på ett snabbt svar. Annars har jag inga semesterdagar kvar när sommaren kommer. Än mindre till min 50-årsdag. Det blir till att lägga undan pengar så att jag kan ta ut tjänstledigt. I bland funderar jag på om man skulle ta och byta arbetplats. Men är för feg. Man skulle bygga upp något eget, men kommer inte på vad. Några kompisar till oss ska skilja sig. Dom äger två zoo butiker, en ska dom sälja. Hade jag varit mer kunnig om arbetet i den branschen skulle jag nog tagit över den. Men det är nog inte rätt pryl att göra. På tal om djur, i morgon ska vi hämta hem Rocky. Det blir direkt efter jobbet. Det ska bi riktigt roligt att få hem honom. Jag längtar, det är så tyst här hemma när han inte är här. Undra hur många nya ord han har lärt sig hos Sandra. Jag vet i alla fall att han ropar på Felicia. Sandra säger att han sitter och övar sig på något, men hon vet inte vad. Men det är så han gör när han tränar in nya fraser. Så det blir intressant att höra när han får ur sig det.

Inga kommentarer: