söndag 27 juli 2014

Semestern är slut.

Nu är det slut på det roliga, semester lägger jag bakom mig. I morgon är det dags att börja jobba. Vart tog dessa veckor vägen. Första två veckorna hände inte mycket då jag var förkyld. Tredje veckan var si så där och så hade vi begravningen. Fjärde veckan hände desto mer, några bad dagar hos Sandra, en dag ner till mamma för att hälsa på norrmännen, en dag i Stockholm med min kusin o hennes man. Vi hade en fantastisk fin dag och kväll med dom. Vi åkte hemifrån vid tio tiden på förmiddagen och var inte hemma förrän halv tolv på natten. På dagen var vi i Gamla stan, fikade på Stortorget, såg Högvakten, gick runt lite i övre del av Gamla stan, tog oss en vätskekontroll på Järntorget innan vi tog färjan över till Djurgården. Väl där knallade vi till Vasamuseet ( något som norrbaggarna verkligen såg fram emot). Gick runt på dom två första planen innan det var dag för att få oss något i magarna. Efter en mindre lunch tittade vi färdig på dom andra planen. När vi var färdig mötte min storebror upp oss utanför museet. Tog oss till Spritmuseet och där tog vi oss en varsin öl, min kusin som skulle köra ner till Sorunda efter Stockholms besöket höll sig till kaffe. När vi hade fått i oss ölen fortsatte vi till färjan tillbaka till Gamla stan där vi hade beslutat att vi skulle äta på Magnus Ladulås. Prövade deras ugnsbakade hjortfilé som min bror talade sig varm om. Mätta och belåtna gick vi runt I Gamla stan och såg hela nedre delen. Min bror fick ta över guidandet då han kan så mycket mer än mig. Kvällen avslutade vi på Akkurat där det givetvis blev ett par bira. Sen gick vi en omväg till Stockholms södra för att norrmännen skulle få se en bit av Södermalm. Vi sa hejdå till brorsan vid pendeltåget och han fortsatte till tunnelbanan. Kan lova att det var fyra trötta men nöjda personer som tog tåget hem. Min kusin och hennes man hade aldrig trott att Stockholm var så vackert och att dom hade fått sett så mycket på en och samma dag gjorde inte intrycket till det sämre. Dom berömde Högvaktens vaktavlösningen, och var imponerade av att man kunde se den varje dag. Vasamuseet gjorde ett djupt intryck på dom och dom var tacksamma för att vi ville offra oss att gå dit då dom visste att vi var där för en dryg månad sen. Vi sa till dom att det absolut inte gjorde oss något att vi fick se skeppet igen. Många skämt om det blev det.

Fredagen var vi hem till Sandra för att bada och grilla. Äldsta sonen var också med. Vi övernatta där och tog med oss äldsta sonen hem på lördagen. Honom skjutsade vi hem idag och nu sitter jag här med lite funderingar om denna semester som fick en skit dålig start men avslutades ganska bra. Vädret kan man inte klaga på, det har varit ett otroligt högtryck och det kan man bara tacka för. Nu ska jag snart försöka att krypa i säng men det kommer nog bli svårt att sova.


Inga kommentarer: