fredag 13 december 2013

Lucia.

Idag är det Lucia, men någon Lucia med sällskap har jag inte sett. Glögg och lussebulle blev det på jobbet i morse. Jag tog inte så mycket glögg då den var av den starkare sorten och det är inte så bra att börja dagen med starkvaror. Men det var väl inte den riktiga orsaken som gjorde att jag bara tog pytte lite utan mer att jag inte ville höja mitt blodsocker för mycket. På rapport så jag ju ett Luciatåg kom jag på nu, det var ett gäng gamlingar på ett hem uppe i Norrland som hade ordnat ett eget Luciatåg och det var bara dom boende som gick med i tåget. Lite gulligt var det med en Lucia i rullstol och efter- följande tärnor, stjärngossar och tomte med rullatorer, rullstolar och käppar. Alla tanter och farbröder var så glada och tyckte det var riktigt kul. Många av dom hade aldrig gått i något Luciatåg, så det var premiär för dom flesta.

Julen närmare sig med stormsteg och jag har som vanligt inte fått någon tillstymmelse till julkänslor. Jag lär nog inte få det heller, för mig är julen ett onödigt ont. Men om inte julen fanns så skulle jag nog sakna den. Julen är en helg som är helt hysterisk, folk blir som galna i julruschen. Det är rena rama frossa helgen också, vi vuxna frossar i mat o dryck, barnen frossar i julklappar o godis. Men allt sådant hör ju julen till nu för tiden. Jag skulle vilja vara med om en jul från tiden från förra sekelskiftet, bara för att se hur det var på den tiden. Eller varför inte från tidigt 1700-tal. Visst har man läst hur det var förr men det är ju inte samma sak som att fått upplevt det själv. Undra om det är min släktforskning som får mig att vilja vrida tillbaka tiden, hahahaha.

Det är ju inte bara Lucia idag utan även fredag och det betyder att det är På spåret på TV:n. Halva programmet har gått men jag ska avsluta här och se på den andra halvan. Ha en trevlig fredag kväll.

Inga kommentarer: