lördag 21 december 2013

Ledig i fem dagar!!!

Är ledig i hela fem dagar, snart har första dagen gått. Vi har haft nattbesök av Felicia som vi träffade när jag kom hem med tåget från jobbet. Hon ville så gärna sova över hos oss och självklart fick hon det. Jag fick pröva vår nya uppblåsbara madrass och det var en riktig hit. Fattar bara inte varför vi inte har köpt en tidigare.

Just nu känner jag mig inte så bra. Så fort jag rör mig blir jag helt svimfärdig. Tog blodtrycket som låg alldeles för lågt. Har varit ett par riktigt jobbiga veckor med en vis person på jobbet. Blodtrycket har varit skyhögt som vanligt när vi jobbar ihop. Jag vet ju att när vi slipper varandra så sjunker mitt blodtryck och nu har jag som sagt var ledigt i fem dagar och vet att blodtrycket sänks. Men det är så jävlans jobbigt när jag hela tiden känner mig svimfärdig. Har varit igång med städning och annat röj för att på det viset få upp trycket, men nu ger jag upp. Har jag tur så lyckas våra mammor få upp mitt tryck lite i morgon då vi ska fara runt till dom med en varsin julblomma. Nu ska jag börja skriva upp blodtrycks resultaten och även ta trycket oftare bara för läkaren ska få ta en bedömning. Jag kan ju inte fortsätta på detta vis. Sen kan det vara bra att ha till annat bruk. Kollegan har varit och gnällt hos min chef, men vad det handlar om vet jag inte då hon inte orkar prata just nu utan ska ta det senare i januari. Jag klarar inte av att vara trevlig mot kollegan överhuvudtaget och pratar inte mer än nödvändigt med henne. Det är ju så att till och med cheferna tycker hon är jobbig, så allt kanske får en bra lösning för oss alla på jobbet efter januari.

Sedan sommaren 2010 har blodtrycket hållit på att hoppa upp och ner. Innan semestern då, var jag hos läkaren och berättade jag om min situation på jobbet. Hon ville då att jag skulle ta min semester och vara noga med att ta blodtrycket. Sen skulle jag vara lika noga med att ta blodtrycket när jag var tillbaka på jobbet. Jag gjorde som hon sa. Det året var vi ner till Gran Canaria med min dotter och hennes sambo, vi hann i stort sett bara ner dit så var bloctrycket så lågt att jag höll på att svimma mest hela tiden. Det tog ett par dagar så blev det bättre. När jag sen började jobba med kollegan igen efter semestern så höjdes blodtrycket. Jag fick låna en blodtrycks maskin från vårdcentralen som mätte trycket ett dygn och läkaren kunde avläsa att jag hade helt rätt. Fick utöka min medicinering med en  blodtrycks medicin till. Nu äter jag alltså två sorter. Det är viktigt att jag inte har ett undertryck på över 80 då jag har diabetes. Men med min medicin kommer jag ofta upp till över 100 i undertrycket när just min kollega jobbar tillsammans och hon är som jobbigast ( händer nästa varje dag). När hon är ledig eller sjuk en längre tid så sjunker mitt undertryck till en 50-60, som är alldeles för lågt och jag känner mig svimfärdig. Visserligen ligger det inte så låg mer än en dag eller två, brukar gå upp till runt 80 igen. Lite tråkig historia så nu får det vara bra med det skrivet.

Ska väl göra gubben sällskap i köket. Han ska fixa middagen och jag ska sitta och titta på. Det blir torskrygg med citronsmör, mums. Han en trevlig kväll så här mitt i allt julstök.

Inga kommentarer: