måndag 15 april 2013

Vecka 16 har tagit sin början.

Måndag, vecka 16, min lediga måndag. I natt har det varit plusgrader ute och när jag klev upp vid femtiden i morse stod termometern på +6. Härlig tänkte jag, och skulle ge mig ut till brevlådan och hämta morgontidningen. Öppna ytterdörren men den stängdes lika snabbt, för inte var det någon värme. Det blåste och säkert var det minusgrader i blåsten, brrr. Gubben fick hämta in tidningen när han stack iväg till jobbet. När han drog så gick jag ut på altanen på baksidan för att se vad termometern där visa. Den visa +6, så inga minusgrader här inte, även som om det kändes så. Under tiden som jag gick från köket ut till altanen hade det börjat regna, inte något störtregn utan mer ett duggregn, men ändock ett regn. Min lediga dag började med frysa, så nu har jag krupit upp i soffan under min pläd och en mugg te, det vore fasiken om jag inte skulle lyckas få tillbaka värmen i kroppen.

Mitt på dagen ska jag ner till optikern, sen ska jag väl kolla runt lite i butikerna i centrum innan det är dags att ta sig hem för att fixa middagen. I kväll blir det en sväng till svärmor som nu har fått sin diagnos. Hon har liksom min mamma alzheimers. Det är en stor skillnad på sjukdoms symptomen hos de två damerna. Svärmors sjukdom har gott långt innan hon fick diagnos medans mamma sökte utredning för sjukdomen och på så vis fick bromsmedicin i tidigt stadium. Nu har svärmor fått bromsmedicin men jag tror att det mer är för att lugna henne än att det ska bromsa upp sjukdomen som har gått väldigt långt. Hur som helst så ska vi till henne och jag får ringa och påminna henne om det.

Jag jobbar hårt med mitt släktträd, skulle behöva en hel vägg att skriva upp alla mina förfäder. Jag använder ett program på datorn för att föra in alla jag hittar men tycker inte jag får en helhets bild över trädet. Lätt att glömma en gren eller två. Men jag ska inte ge mig utan kör envist vidare. Drömmen är att hitta alla och då menar jag alla föräldrar, deras barn och barnens familjer o.s.v. Jag har kommit en bra bit på vägen dit och ska göra mitt bästa med den drömmen. Som tur är hittar man en hel del spännande saker på vägen. Ska rita upp ett mindre träd till min faster som tack för all hjälp jag fått av henne. Tror att hon nöjer sig med sina föräldrars led neråt. Vet att hon kommer att tycka det blir spännande att höra vad jag hittat. Så fort det trädet är färdigt och det blir en vacker dag ska jag åka till henne och hon ska få bjuda på fika i hennes härliga trädgård.

Ska väl hoppa in i duschen för ett sista försök att få upp värmen i kroppen. Ha en bra måndag.

Inga kommentarer: