söndag 28 april 2013

Vackert väder.

Veckorna försvinner fort och läggs bakom om oss. Veckan 17 går mot sitt slut och vecka 18 tar vid, endast 10 veckor kvar till semestern. Men innan dessa ska jag ha en minisemester med start den 8/5, tre dagar semester + tre dagar ledigt. Då blir det bland annat en kväll med Jerry Williams.

På tisdag slutar en kollega på jobbet efter 22 års trogen tjänst. Vi har samlat in pengar i veckan och ska ge henne ett presentkort till ett SPA i den stora staden och en stor blomuppsättning. Hon är gift med ägaren och nu när dottern har börjat ta över så tycker hon det är dags att lämna jobbet. Kan bli lite jobbigt med att ha bägge föräldrarna på samma arbetsplats för dottern tycker hon och kliver ut i ovissheten. En ovisshet om vad hon ska göra, vilket jobb hon kommer att få. Det är tufft gjort av henne och hoppas hon får tag på ett jobb som hon ska trivas med.

Mina glasögon blev klara i onsdag och jag har nu prövat att ha dom några timmar per dag. Jag trivs med bägge paren, det är kanon med dom progressiva solglasögonen. Gubben blev impad och var ner och beställde tid hos optikern för att få nya brillor han med. Min syn har blivit sämre och när jag prövade att läsa med mina gamla glasögon igår fick jag anstränga mig för att kunna tyda orden. Lite roligt att jag inte märkte något innan jag beställde nya brillor. Men det är ju så att man vänjer sig med det man har.

Igår var jag hos min kompis och likaså hårfrissa för att fixa till håret. Färga utväxten och toppade håret. Som vanligt gick jag därifrån som en nöjd kund. Har bestämt mig för att göra ett besök hos henne var 6 - 8 vecka, får väl se hur länge det håller. Efter hårklippningen blev det lite shopping. Inget intressant blev inhandlat.

Nu när vi har haft en otrolig lång, kall och snörik vinter (som jag aldrig trodde skulle ta slut) så är det härligt att vi kan börja grillsäsongen igen. Vi grillade förra helgen och likaså igår. Ser ut att bli grillen idag också. Solen har varit uppe sedan tidigt i morse och jag har njutit av morgon kaffe ute på altanen. Så här skulle det vara jämt, sol och värme kan jag inte få nog av. Lite synd att jag inte kan vara ute hela dagen utan måste sitta några timmar med deklarationerna och räkningar. Jag är jämt ute i sista minuten och tänker att nästa år ska deklarationerna göras så fort vi fått dom, men så blir det ju aldrig. Räkningarna brukar jag få in i god tid men tycker det är så tråkigt att sätta mig ner och knacka in alla dessa siffror. Den här månaden har jag lyckats med att samla ihop allt till en och samma tidpunkt.

Senare på eftermiddagen ska vi ta oss en tur upp till svärmor och fika. Om hon nu kommer ihåg att vi ska komma. Gubben ska ringa och påminna henne har han lovat. Lite jobbigt att hon inte kommer ihåg från ena dagen till den andra utan att vi måste uppdatera henne hela tiden. Närminnet verkar vara helt borta numera. Svägerskan får hålla reda på läkarbesök och andra viktiga saker, för svärmor klarar inte av det. Det har gått så långt att hon inte kommer ihåg vilken dag det är. Hennes stora fråga varje gång hon pratar med gubben är om han trivs med att vara pensionär och hur länge han har varit det. Gubben att svarar varje gång att han fortfarande jobbar och att hon måste blandat ihop honom med hans syster. Hur som helst så vet vi vad som kommer att bli sagt bär vi kommer hem till henne. Det brukar i stort sätt vara samma samtalsämnen varje gång.

Nu ska jag fylla på min kaffemugg och sätta mig ute på altanen en stund innan det blir dag med pappersjobb. Ha en skön söndag.

Inga kommentarer: