söndag 16 oktober 2011

Inget varmvatten.

Inget varmvatten i våra kranar och så var det igår med. Vill inte duscha i kallt vatten, fryser så fort jag tänker på det. Sen är det inte bra för ryggen heller. Hörde att min dotter också var utan varmvatten. Tydligen så är det något fel på värmeverket, hade hon hört. Tänkt vad ställd man blir av att inte ha varmvatten i sina kranar. Allt blev så mycket jobbigare när jag upptäckte att vi inte hade varmvatten i kranen. Jag kan ju vara glad för att inte kallvattnet också försvann. Nu kan jag i alla fall värma vattnet på spisen eller vattenkokaren om jag behöver ha lite varmvatten. Men det går ju inte att göra om jag behöver duscha eller tvätta håret. Har inte heller någon större lust att åka till någon annan för att duscha. Jag får vänta och se om vi får tillbaka varmvattnet under dagen. Usch, vad jag gnäller. Det finns värre saker här i livet. Bara att rycka upp mig och göra något som jag inte behöver varmvatten till. Det finns tusen saker jag kan göra så slipper jag sitta här och gnälla.

Min svärmor prata med Bosse igår och dom kom fort in på min värk i rygg och ben. Bosse fick en föreläsning på vad det kunde vara och hur man skötte det för att värken skulle försvinna. Och det var en hel del diagnoser hon hade. Och saken blir ju inte bättre då hon är lite senil, han fick hör om allt ett x antal gånger. Hur som helst avslutar dom sitt samtal och vi börja med middagen. Det tog 45 minuter så ringer telefon, jag ser att det är svärmor och säger till Bosse att han får ta det och att jag inte orkar prata med henne. Vad tror ni händer?? Det tog bara två minuter så hade jag luren i handen och svärmors röst i örat. Hon talar om att hon hade tagit fram sina läkarböcker som hon har haft sedan barna var små. Riktigt bra böcker fortsätter hon. Sen får jag mig en föreläsning om allt som finns om rygg och ben besvär. Nu är det så att det är väldigt svårt att avbryta min svärmor när det är något som hon vill ha sagt. Just det här med sjukdomar är något som hon brinner för. Jag lät henne prata på medans jag dukade bordet och gjorde lite andra saker. Fick höra allt ett par gånger innan tanten var tvungen att hämta luft. Då passa jag på att säga att vi måste sätta oss och äta för maten hade precis blivit klar när hon ringde och det är inte gott med kall mat. Konstigt nog så kunde vi avsluta samtalet med det. Vad jag och Bosse skratta över det hela. Våra mödrar är hur jobbiga som helst men det är inget dom kan rå för då båda är sjuka i demens sjukdomar. Igår fick vi en morgondos från min mamma som kom över med något fönsterputsmedel till Bosse, vad hon nu har fått för sig att han skulle behöva det. Hon hade även med sig någon naturmedicin som hon tyckte jag skulle ta för den var så bra för skelett och muskler. Det är inte första gången hon har med sig denna naturmedicin och jag fick tala om för henne återigen att jag inte trodde på den och absolut inte vill ha den. Och så kvällsdosen från svärmor. Min mamma går på bromsmedicin, medans svärmor inte vill ta sig till en läkare för att få reda på vad det är hon lider av och kanske kunna få någon hjälp. För svärmor går det fort utför, vi ser och hör varje gång vi har kontakt med henne att det bara blir värre. Mamma har blivit sämre efter pappas bortgång men hon är fortfarande helt medveten om vad hon lider av och försöker att hålla hjärnan igång. Hon skriver också upp viktiga saker. Men hon kan ju berätta samma sak hundra gånger vilket jag har så svårt med. Jag beundrar dom som klarar av att lugnt lyssna på detta tjat och inte brusa upp. Jag försöker och försöker men det slutar alltid med att jag brusar upp och vräker ur mig något dumt. Ja, ja nog om detta. Nu har gubben lyckas spola fram varmvatten så jag ska slänga mig i duschen innan det försvinner igen. Man vet ju aldrig hur länge vi får behålla värmen. Och om alla tänker likadant som mig så tar väl varmvattnet slut. Ha en trevlig söndag.

Inga kommentarer: