fredag 20 april 2012

Nu får det vara nog med sjukdomar!!

Var på min ögonbottenfotografering idag. Jag har en liten skada i ögonbotten sen jag var liten men inget jag skulle vara orolig för har dom sagt hela tiden. Nu efter dagens fotografering säger hon som bedömmer fotona att det här var ju konstigt, vet du om att du har födelsemärken i ögonbottenarna. Nej sa jag, bara att jag har haft en liten skada sen födseln. Jätte konstigt, fortsätter hon, dom här märkena sitter precis på samma ställe men i ett varsitt öga. Det har jag aldrig sett förut. Men det borde dom väl upptäckt när dom såg den lilla skadan som jag haft sen födseln, jag har ju även varit hos ögonläkaren och han borde väl sett det när han gjorde sin grundliga undersökning, svara jag. Nej, det är inte säkert, dom här naevus kan uppkomma efter 40 och dom ska man hålla koll på för att se om dom växer. Jag får inget svar hos ögonläkaren då jag inte har kontakt med Sankt Eriks, fortsätter hon. Vi får göra så här, din diabetssköterska får svaret om ca. 2 veckor så får hon meddela dig. Och om det är vad jag tror kommer vi ses om ett år för då vill vi ha koll på märkena så dom inte börjar växa. Efteråt, när jag kommer ut från vårdcentralen börjar min tanke verksamhet komma i gång. Det värsta som kan hända tänkte jag är att jag blir blind och då är det slutläst för mig. Hur ska jag överleva det tänkte jag då. Kom på att det finns ljudböcker och jag drog en lättnandens suck. Hundra andra tokiga tanka hann passera min hjärna innan jag var hemma igen och kunde googla sjukdomen ( om man nu kan kalla det för sjukdom). Här satt jag med solglasögonen på då jag inte klarade av ljuset från skärmen. Hahahaha, måste varit en syn för gudarna. Kom i alla fall fram till att det går att operera, man kan även få cancer (hudcancer) men det är tydligen inte så vanligt. Nu är jag lugn igen och är inte ett dugg orolig. Har inga känningar av skadorna så jag inbillar mig att det inte är så farligt. Och om det vore farligt, tror jag nog att hon hade agerat där efter.

Man får väl acceptera att man börjar komma till åren och kroppen börjar bli sliten. Känns nästan som att varje gång man är på provtagning så hittar dom nya fel på en. Man kanske får börja spara till en elrullstol så det inte blir så jobbigt när man ska ta sig ut i framtiden, hahahaha.

Inga kommentarer: